Malaysia : Tong Taik UMNO: August 2009

Monday, August 31, 2009

GAMBAR : RON95 Sudah Sampai di Stesen Minyak

Kemaskini 8:57PM: Minyak petrol akhirnya naik RM0.25 sen. Mungkinkah kenaikan ini boleh dijadikan para peniaga sebagai alasan menaikkan harga barang dan perkhidmatan?


Harga Minyak Naik RM0.25 Sen | 31 OGOS 2009


Ida Nerina & Fauzi Nawawi ( Main Minyak ) Part 2


Ringkasan Kenaikan Minyak | Malaysia Kena Tipu


Bersiap sedia semua. RON95 telah sampai dan ini bermakna RON97 bakal dinaikkan harganya.

Sunday, August 30, 2009

Projek BN Mengambil Hati Orang India

  • HINDRAF
    Mereka dilepaskan dari ISA.

  • N.Gobalakrishnan
    Seorang ahli perlimen berbangsa India dari Pakatan Rakyat cuba dibahasakan media arus perdana kita, sebagai seorang yang sudah diperalatkan Pakatan Rakyat. Klip Gobalakrishnan cuba menampar seorang pihak berkuasa semasa di pilihanraya kecil, pasti menggusarkan penyokong Pakatan Rakyat. Tetapi klip video yang menunjukkan tangannya patah akibat dikasari polis disembunyikan media arus perdana.

  • Kes Kuil
    Siapa masih ingat sewaktu Khir Toyo berkuasa, sebuah kuil dirobohkan? Sekarang ini Khalid Ibrahim berkuasa. Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, kini cuba disabotaj dengan puluhan orang Melayu yang memprotes pembinaan sebuah kuil.

    Ini diperhangatkan lagi dengan tindakan seorang yang bersongkok seperti ahli UMNO memijak kepala lembu. Lembu merupakan seekor haiwan yang dianggap suci oleh kaum India terutama penganut agama Hindu.

  • Kes Kampung Buah Pala
    Baru-baru ini di TV, penduduk kampung itu yang rata-ratanya yang terdiri daripada kaum India, diperlihatkan meronta-ronta dan terpekik-pekik mempertahankan kampung mereka.

    Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang cuba ditunjukkan sebagai kerajaan yang mementingkan keuntungan dan syarikat swasta.

    MIC itu cuba ditonjolkan sebagai penyelamat kaum India di situ dengan wang RM3.2 juta.

  • Isteri Tun Sambathan
    Pelik atau tidak, di NTV7 sudah 2 hari berturut-turut memaparkan pengalaman isteri Tun Sambathan menceritakan bibit-bibit kemunculan tarikh 31 Ogos 1957. Mana dia susuk-susuk dari kaum yang lain? Mengapa tidak dirangkumkan bersama di dalam slot nostalgia itu dengan susuk-susuk dari semua kaum di Malaysia?
Ini jelas, UMNO-BN sekarang sedang melobi hati masyarakat India. Syabas BN.

p/s: Ya, Pakatan Rakyat agak terleka. Tidak boleh dinafikan.

Saturday, August 29, 2009

Bahasa Melayu di Google Translate

Cuba sendiri di sini.

Google baru-baru menawarkan Bahasa Melayu di Google Translate. Ini merupakan peluang cerah bagi sesiapa sahaja yang suka menulis dalam Bahasa Melayu. Tahu kenapa? Kerana rata-rata penduduk di seluruh dunia termasuk cikgu Iran saya akan dapat membaca blog ini secara kasar.

Tenyata Google hanya memerlukan 2 bulan sahaja untuk memenuhi kehendak pecinta bahasa Melayu. Syabas Google!

Friday, August 28, 2009

Bagaimana Untuk Mengenal Penipuan di Internet

Dalam internet ada pelbagai jenis manusia. Mereka terdiri daripada manusia di seluruh dunia. Ada yang baik dan ada yang tidak. Jadi berjaga-jagalah.

Terbaru, ada email berpura-pura ingin menjadi pelanggan luar negara yang ingin membaiki komputer riba. Lihat di bawah:-

Takkanlah kakitangan 7-Eleven pakai GMail? Kaki emel pun tak ada?

Saya rasa sangsi dengan emel pengirim. Lalu saya salin satu perenggan.

Kemudian tampal di kotak Google.com. Scam = Penipuan.

p/s: Betulkah penipu memang susah untuk ditipu? Hahaha...

Reblog this post [with Zemanta]

Tahukah Anda POS Malaysia Import Mercun ?

Polis menahan seorang petugas Pos Malaysia berhampiran bangunan Daya Bumi semalam kerana disyaki menyeludup dan menjual pelbagai jenis mercun serta bunga api bernilai kira-kira RM50,000. - Kontena Pos Malaysia diguna seludup mercun
Hanief: Taukeh mercun didahulukan. SPRM kena siasat kepala POS Malaysia. Selalu jadi macam cerita orang putihlah, bos terlepas kemudian kuli kena tangkap. Kes Altantuya pun, kuli kena tangkap.
Reblog this post [with Zemanta]

VIDEO : Ustaz Ismail Kamus Meninggal Dunia ?

Datuk Dr. Ismail Salleh daa ...

Hanief: SMS memang membawa mudarat kadang-kadang. Skrin kecil mesej tergantung gamaknya. Menyusahkan betul.

Allahyarham ini ada di dalam video di bawah:-


Peruntukan Negeri Kelantan Daripada Kerajaan Pusat Disekat

Wednesday, August 26, 2009

Maybank Rugi RM3 Bilion

Jika anda rasa, syarikat anda bak sebuah syarikat yang kecil, tidak berdaya maju dan tidak untung banyak. Ketahuilah, terdapat banyak syarikat gah yang besar, yang beralaskan wang cukai rakyat, yang masih mencipta kerugian buat 1Malaysia kita.


Maybank Rugi RM3 Bilion

p/s: Ikut sunnah Nabi S.A.W, bela kambing. Rumah saya kecil, jadi saya bela arnab. Tidak rugi dan tidak untung besar. Dapat baja, dapat bersenyum dan dapat kawan. Lebih hebat dari Maybank yang dapat rugi dan menyenyeh duit cukai rakyat.

Tuesday, August 25, 2009

PDF : Gedung Kartun Versi E-Book

Sekumpulan pegawai Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyerbu pejabat majalah humor terbaru Gedung Kartun pagi ini susulan penerbitan edisi sulungnya yang mengusik perdana menteri. - KDN serbu pejabat majalah kartun
Hanief: Bagilah PDF. Kalau nak cari makan sangat, bikin satu kaedah pembayaran online. Nak berjuang kenalah percuma-percumakan maklumat.

Tidak pun, wang kutipan derma Pakatan Rakyat boleh diberikan sedikit pada kartunis dan ahli seni ini semua bagi membuatkan mereka berasa terbela dalam menterjemah isu semasa dan politik melalui karya seni.

Semua nak jual, maklumat pasti sampai lambat. Teknik kartun memang belum mencecah bumi Malaysia lagi secara menyeluruh khususnya yang membabitkan isu negara. Di Jepun ia sudah menjadi seakan-akan agama.

p/s: Radiohead pun bagi muat-turun percuma album mereka.
Reblog this post [with Zemanta]

Sunday, August 23, 2009

USB 3.0 | PCI Express 3.0 | SATA 3.0


USB 3.0

Hanief: Mungkin inilah sebabnya mengapa thumbdrive menjadi murah sekarang. USB 3.0 dijangka akan dilancarkan pada hujung tahun 2009. PCI Express 3.0 pula dianjakkan ke tahun 2011. SATA 3.0, yang mampu memindahkan 6Gbps, akan menemui kita pada 2013.

Saturday, August 22, 2009

Starcraft 2 Ditangguhkan Ke Tahun Depan | 2010

Starcraft 2 ditangguhkan.
In the long battle between Blizzard's standards and the calendar year, the calendar again came out the loser today with the announcement that the studio's anticipated RTS sequel StarCraft II has been delayed into the first half of 2010. - StarCraft 2 Delayed to 2010, Battle.net Blamed
Hanief: Mungkin pada Jun 2010 ? Apapun ia lebih cepat berbanding tempoh pemansuhan PPSMI.

Rohaizat Calon BN Permatang Pasir Tak Mengaku Bini Sendiri

Pilihanraya kecil di Permatang Pasir menjadi menarik apabila saya terbaca berita ini di MalaysiaKini:-
"Ini adalah pembohongan semata-mata. Saya tidak mempunyai isteri bernama Rafizah. Isteri saya seorang sahaja," katanya. - Rohaizat nafi dakwaan ada isteri kedua
Hanief: Kalau Rosmah Mansur (Perempuan Puaka) tak mengaku adiknya sendiri. Kini di Permatang Pasir, calon BN pula tak mengaku isteri kedua.

Dan ini pula bukti dari blog ini, ia mengandungi rakaman perbualan telefon antara si pulan dan bapa isteri kedua calon BN yang bernama Rohaizat itu.


Friday, August 21, 2009

PDRM: Jenayah Meningkat Atau Kurang Susuk Celik IT ?

Masih di takuk lama? | http://www.rmp.gov.my/

Hanief: Kalau inilah gayanya, tentu banyak lagi yang belum diwar-warkan pihak PDRM. Siapa pernah masuk Balai Polis Shah Alam? Kalau keluar dari Balai Polis mesti satu pakaian berbau rokok. Di kantin, di tangga, di bilik pegawai, di bilik reman, di tandas berkepul-kepul asap rokok. Patut dinamakan sebagai Balai Perokok Shah Alam lain kali.

Komputer di sana pun berbau rokok. Apabila casing komputer dibuka, semua hardwarenya berbau rokok. Mungkin komputer digunakan untuk kegiatan biasa yang diminati penjawat awam kerajaan ini.

Apa dia? Solitaire.

p/s: Kalaulah seluar dalam saya dipakainya di luar bak Superman, tentu ia berbau rokok sekali.

VIDEO : Doa Berbuka & Niat Berpuasa


Baca Niat Puasa


SBTNafs8S20 : Doa Berbuka Puasa

Harga Minyak Petrol Bakal Melambung Menjelang September 2009 !

KUALA LUMPUR, 20 Ogos (Bernama) -- Petrol RON 95 diperkenalkan secara rasminya di semua stesen minyak Caltex di seluruh negara Khamis.

Petrol gred tinggi itu, Premium 95 dengan Techron menggantikan petrol RON 92 yang akan dihentikan sedikit demi sedikit pada 1 Sept, 2009.- Petrol Ron 95 Diperkenalkan Di Stesen Minyak Caltex Seluruh Negara
Ya! Seperti yang ditunggu-tunggu. Minyak versi RON95 akan mula dikeluarkan di stesen minyak pada 1 September 2009. Perkara ini telah lama diomong-omongkan (diperkatakan).

Saya percaya, ramai di antara pemandu atau pun pemilik kenderaan berenjin petrol, selesa dengan mengangkat pengepam minyak baru iaitulah RON97. Bila tiba di stesen minyak sahaja, pengepam minyak baru (RON97) diangkat tanpa ragu-ragu. Bukan?

Tetapi mungkinkah kayakinan anda akan berubah? Tanggal 1 September 2009 ini harga minyak baru (RON97) dari pengepam yang anda suka itu akan dinaikkan harganya. 1 September 2009 juga bakal menyaksikan mood rakyat Malaysia akan bertambah bosan dengan kehidupan di kota yang semakin menghimpit mereka.

Bagi peminat kereta pula, mereka mengatakan minyak petrol RON95 yang digalakkan kerajaan akan membuatkan enjin terseksa. Sejauh manakah kebenarannya?

Lihatlah sehingga hari ini, mana ada bendera diberikan secara percuma? Bukan sahaja orang ramai malas atau tak mampu beli bendera, kerajaan pun tak mampu juga. Tidak ada senyuman pada tahun ini berikutan saiz topeng terlalu besar.

Jangan kita lupa, apabila harga minyak meningkat, perkara yang berlaku pada tahun 2008 juga akan kembali lagi. Anda sudah terlupa perkara-perkara itu? Sila tonton video di bawah:-


Undilah Barisan Nasional

Siapakah penasihat PETRONAS dan PM? Jawapannya ada dalam video di bawah:-


Punca Malaysia Jatuh

Tak adil jika disalahkan semuanya pada Pak Lah pada waktu lampau. Walaupun pangkat PM ketika Jun 2008 masih dijawat Pak Lah, tetapi penasihat PETRONAS merupakan Mahathir, walaupun sehingga kini.


UMNO Baru Milik Mahathir - Ku Li

Ku Li menyifatkan UMNO sebagai padang permainan Mahathir. Boleh keluar masuk ikut suka, umpama mudah-mudahnya meliwat jubur lemah insan di bawah ini:-


Orang Munafik Suka Bersumpah

Agak-agak andalah, taukeh Litar Sepang F1 boleh dapat minyak murah atau tidak?

Mokhzani Mahathir, taukeh Litar Sepang F1.

Anak-anak Mahathir.

Thursday, August 20, 2009

Emel Azzurri Zett | Berhujah Dengan Orang UMNO

Emel Azzurri Zett.
saya seorang pelajar universiti..saya punyai seorang rakan yang sememangnya menyokong umno..ajak saya bersembang pasal politik,dan seolah-olah menghasut saya menyertai umno.bagaimana nak melawan ni? dia cakap la yang mahathir tu la dok bangunkan sekolah agama dan universiti islam.dah tu mahathir jugaklah yang membawa masuk ahli ABIM dan JIM ke dalam UMNO..
Hanief: Entahlah, tapi kalau nak kata ABIM dan JIM itu merupakan pertubuhan yang berpengaruh kuat. Saya akuinya. Langkah mengambil susuk-susuk dari kedua-dua pertubuhan itu mungkin salah-satu jalan untuk menghancurkan mereka. Bayangkan jika penyerang berbisa sebuah kelab bolasepak berpindah ke kelab baru. Apa akan jadi dengan kelab lama? Ia ibarat satu langkah monopoli.

dia bersetuju kalau PAS menyertai UMNO kerana dengan strategi yang mantap PAS boleh buat orang UMNO menyertai PAS pulak.
Hanief: Kenapa baru sekarang nak ajak PAS bersama-sama? Dahulu PAS ditendang oleh UMNO tak ingatkah? Sudah tersepit buat kali kedua, kemudian ajak sekali lagi? Ini ikhlas atau bermotifkan jahat? Suruh rakan anda tonton video ini.

dia bersetuju dengan ISA cuma ia perlu digubal.
Hanief: Tonton juga video ini.

saya cakap la saya lebih mementingkan agama.dan saya memilih pemimpin yang kurang mudharat.yang isterinya elok.dia kata pulak,jgn judge org,tu kerja Tuhan.saya bagi sunah nabi,dia bagi ayat quran.dah tu dia ckp,ko boleh ckp pasal hadis,tp ko x leh bg ayat quran,lagipun quran lebih utama daripada hadis.memangla..dia nak tunjuk dia sokong umno tapi boleh berhujah dgn quran sedangkan saya cuma hadis..
Hanief: Saya cuba berhujah dengan surah ekonomi dan kebebasan.

Puak UMNO makin kaya, rumah mereka makin besar , sekolah makin berlubang dan menteri naik gaji. Kes rasuah meningkat dan ekonomi semakin meleset akibat kegiatan rasuah makin bernilai juta-jutaan dan salahurus-tadbir negara semakin menjadi-jadi. Kek ekonomi tidak seimbang dan kekal kecil dikuasai kaum Cina sahaja. Kilang-kilang Melayu satu haram tak ada, produk Melayu mana nak datang jika tiada kilang, mana dia janji nak tolong Melayu?

Bila diungkit begini, Melayu dituduh pemalas. Bila tiba pilihanraya, sebatang jambatan pun sanggup bagi, bagi jalanraya bertar baru, bagi duit dalam sampul RM200 dan seguni beras. Ini politik apa? Inilah politik kotor. Kena tipu tak sudah-sudah. Apakah Melayu perlu ditolong tatkala hayat politik UMNO berada di hujung tanduk (PRU) sahaja?

Kita perlu contohi Iran, di mana ekonomi tidak dimonopoli mana-mana kaum. Semuanya sama rata baik etnik Parsi, Azeri, Turkmen, Kurdis, Baluchi, Georgia, Yahudi, Arab, Armenia, Syiria dan Lur.

Bodohnya rakyat kita hari ini, apabila kita mengaku Malaysia ada pelbagai etnik. Negara luar pun ada pelbagai etnik. Kenapa mereka tak kecoh pun?

Bodohnya rakyat kita hari ini, apabila kita bermegah negara kita ada menara berkembar PETRONAS. Sedangkan negara yang tolong buatkan menara itu pun tak bikin menara dan bermegah-megah. Menara berkembar dibuat dengan bantuan syarikat Korea Selatan dan Jepun serta buruh kasar Indonesia. Negara luar banyak yang lebih maju dari negara kita, matawang mereka lebih bernilai dari RM. Kenapa mereka tak kecoh pun dengan menara-menara tinggi? Kerana negara mereka lebih pentingkan kestabilan ekonomi jangka panjang.

Polis pula dilihat makin ramai berkhidmat untuk menjadi perkakas atau mata dan telinga Pak Menteri UMNO, polis jenis FRU makan gaji dengan bermodalkan sepak-terajang orang, bagi pedih mata orang dengan gas dan sekat kebebasan bersuara rakyat dengan pengharaman perhimpunan, walaupun kebebasan berhimpun dan bersuara ada termaktub dalam Perlembagaan Malaysia. Semata-mata nak jaga pemimpin UMNO yang kaya-raya. Rakyat di bawah diabaikan.



bagi idea sikit pasal nak menentang puak umno ni..dia ckp dia tau pasal kematian beng hock tu,beng hock mati sebab kongsi gelap yg bunuh,dia tau sbb dia call ipk kl.ada informer la katakan..cmne ni hanief??
Hanief: Kalau ada orang mati di sebuah bangunan milik SPRM, mamak jual cendol di Bangsar tak terlibat. Tentulah SPRM yang terlibat. Kalau ada kongsi gelap yang pakai senapang jarak jauh baru logik. Alamak, dah terlambat nak buat kesan tembakan pada kepala si mati :P

Saya tak ambil pusing sangat pasal perkara ini, kerana ia penuh tanda tanya. Kita biar SPRM jawab dan kita juga biar rakyat yang menentukan nasib UMNO pada PRU13 akan datang.

lagi satu dia x suka kat nik aziz sebab serang peribadi orang,menyamakan umno dengan komunis..macam mana ni..dah memang umno mcm komunis..
Hanief: Kalau UMNO nak tunjuk alim, laksanakan Islam dengan sepenuhnya bagi umat Islam di Malaysia. Hudud jalankan. Aurat tutup dan beberapa perkara lain. Jangan tuding jari sana-sini. UMNO sekarang memerintah kerajaan pusat. Jadi mereka kalau ikhlas, buatlah apa yang Allah S.W.T suruh.

Tentang Komunis, apa yang saya tahu fahaman itu tidak percaya pada agama dan ia fahaman rekaan manusia. Bukan dari wahyu Allah S.W.T.

dah tu saya baru terfikir,kalo la kita x tengok penampilan isteri org2 umno ni,mcm mana kita nak tau sape yg lebih mudharat..kalo dah pompuan puaka tu,puaka jugak la..
Hanief: Siapa tak tahu apa itu Perempuan Puaka, klik di sini.

dia sendiri pun ckp yg otai pas dl pn minum arak jugak,pas bukan betul sgt pun.so,now dia pun judge org jugak..lupa lak nak tanya dia,anak mahathir yang beli saham syarikat arak tu fitnah je ke? then parti yang mukhriz buat kat rumah dia tu photoshop jela eh? gambar anak nazri aziz kat internet tu fitnah jela ek?
Hanief: Saya kalau nak tanya sokong siapa, kita sokong pemimpin yang terbaik. Kalau ada pimpinan PAS minum arak, kita boleh singkirkan dia. Bukan susah. Kalau UMNO lainlah cerita. Bayangkan pemimpin mereka yang jelas terbabit dalam salahgunakuasa masih keluar TV. Masih bertanding dalam pemilihan UMNO. Kebal betul?

Si Kebal.

Melayu baru? | Sumber


Anak Najib Atau Altantuya ?

ke kita nak sokong jugak lepas tengok dorg mcm tu? agama suku,politik suku.lupa lak nak tanya kat dia cmtu..then dia ckp la,ko x kisah kalo dap perkuda pas,tp ko x nak pas masuk umno sbb x nak umno bersama dgn pas.cina perkuda pas ko x nak plak..then pasal deb tu,dia membantah penghapusan deb.sbb dia nak melayu ditolong sampai la dorg boleh berdiri sama tinggi ngan cina baru lah deb tu dihapuskan
Hanief: Ini ada banyak video pasal DEB. Sila tonton.

....then dia percaya sgt kepada utusan dan selainnya.dia sememangnya tau berhujah. susah ni.mcm mana ni hanief..kalo boleh reply kat emel jela ye..takut dia pun peminat hanief.or entah2 dia budak kampung..
Hanief: Saya tahu bagaimana untuk membuat kulit majalah dengan Adobe Photoshop, Adobe InDesign dan produk seantaranya yang lain. Semua nya berkenaan dengan warna, mesej dari rekaan abstrak, gambar, rekaan dan font.

Sejak mengetahui cara-cara itu, satu majalah atau akhbar pun saya tak hairan, saya tak kagum, saya tak ambil kisah pun jika isi kandungannya tidak mengandungi unsur ilmiah (keilmuan). Saya lebih sembah kandungan berbanding kulit hadapan. Apa? Bila ada logo Utusan itu, terasa ia rasmi dan agung sekali? Itu hanya perasaan kita sahaja. Lihat Magibon, dari luaran cantik bukan?

Macam Yahoo dengan Google. Yahoo cantik UI (user-interface) nya, manakala Google agak ringkas. Ramai yang percayakan Yahoo lagi berbanding Google. Atas sebab apa? Paparan yang cantik? Ikutan? Tetapi bila sebut bab fungsi, Google menang semua.

p/s: Yahoo pun pernah guna enjin Google untuk mencari bagi perisian web mereka.

Malaysiakini Lebih Diminati Berbanding Utusan ?


Hanief: Malaysiakini berada pada tangga ke-17 paling popular di Malaysia setangga di bawah The Star. Utusan pula menduduki tangga ke-23. Mungkin inilah sebabnya mengapa orang ramai berhimpun menyertai himpunan GMI pada 1 OGOS 2009.

Mereka sudah celik dan tidak diperbodohkan oleh media arus perdana yang bernama Utusan itu. Bayangkan jika Malaysiakini memiliki akhbar sendiri dan bayangkan sesiapa pun boleh terbitkan akhbar di atas nama kebebasan bersuara, tentu Utusan akan bankrap.


Protes GMI | SOGO | 1 OGOS 2009 | 3.30PM

Wednesday, August 19, 2009

Emel Yob | Kurap Arnab | Telinga | Hidung

Emel Yob
hye...
saya nak tanye skit lak...
memandang awk ade byk ekor arnab, mesti awk terer pasai kesihatan arnab
kan...
ape ubat paling mujarab utk arnab sy kalau telinga n idung dia jadi
kulit keras2...
mcm kurap pun ade...
bleh tolong tak..
thanks...
Hanief: Terrer? Apa makna terrer? Hizbut terrer kah? Kalau ikut kata doktor, kurap ini kena sapukan krim. Tapi saya jenis insan (manusia) yang suka fikir cara lain.

Bayangkan arnab yang hidup pada zaman dahulu. Siapa yang bela? Mesti hidup di dalam hutan bukan? Siapa yang sapu ubat kurap pada arnab yang berada di dalam hutan itu?

Ah Beng mana yang nak tolong sapu krim?
Muthu mana yang nak tolong bagi arnab minum?
Ali mana yang nak tolong bagi rumput kering Alfalfa?

Tiada sesiapa. Arnab itu sendiri yang akan lakukannya.

Mujurlah rumah saya jenis yang berlaman. Saya duduk di rumah jenis bungalow. Jadi, saya bela arnab di luar rumah. Saya bukan simpan dalam rumah atau kurung arnab dalam sangkar sepanjang masa.

Saya biarkan arnab itu bebas berlari. Tapi antara masalah yang ramai orang fikirkan ialah:-
  • Bagaimana jika arnab lari?
    Arnab tak akan lari jika sekitar laman rumah cukup tumbuhan untuk dimakan dan punyai pasangan untuk mengawan serta ditutup segala lubang pagar dengan jaring dawai.

  • Bagaimana jika arnab dimakan oleh kucing peliharaan?
    Kucing perlu diberi makan, supaya ia kenyang dan tidak makan arnab. Kedua-dua haiwan ini sama sifatnya dari segi mengawal daerah masing-masing (territorial behaviour). Jadi usah bimbang jika kucing itu cuba-cuba untuk berak atau kencing di daerah arnab. Arnab saya akan kejar kucing yang ingin ceroboh daerahnya.

  • Bagaimana jika arnab termakan tumbuhan yang dicemari racun serangga?
    Siapa suruh guna racun serangga? Siapa suruh ludah berkahak H1N1 pada rumput? Sudah tahu ada arnab berkeliaran kenapa mahu mengambil risiko? Kesimpulannya di sini, gunalah akal dengan baik.

  • Tapi saya ada anjing?
    Maaf saya tak ada pengalaman bela anjing atau pun menganjing dengan cota dan perisai di sana-sini.

  • Tapi saya ada tumbuhan hiasan.
    Itu kena dikorbankan. Pengalaman saya apabila arnab sudah biasa duduk di luar rumah, apa-apa tumbuhan yang dipilihnya akan dimakan. Ingat, arnab yang selalu makan palet selalunya agak bodoh dan tak berapa mahir memakan tumbuhan hijau sendiri. Ia perlu diberi pendedahan secara berperingkat-peringkat. Seperti ikan atau pun kucing yang sudah lama disuap makanan tertentu. Ia akan terlatih untuk makan makanan itu sahaja.

  • Tapi bolehkah arnab cari makanan sendiri?
    Ini terpulang seperti saya katakan tadi, jika anda punya tumbuhan yang disukai arnab diluar rumah, mengapa tidak? Arnab ini asalnya berada di dalam hutan. Ikut agama Islam, selepas Hawa memakan buah kayu dari pokok yang diharamkah Allah S.W.T, Hawa dan pasangannya Adam telah dicampak-bogelkan ke bumi. Tatkala itu, penduduk di dunia baru berjumlah 2 orang. Ura-ura wujudnya binatang dinyatakan, setelah Qabil dan Habil keluar dari rahim Hawa. Qabil dikaitkan dengan aktiviti pertanian manakala Habil dengan aktiviti penternakan kambing (bukannya bidang IT). Nah! kalau ada kambing mesti ada arnab. Takkanlah Qabil atau Habil bagi palet pada arnab-arnab? Sapu krim? Bagi minum air? Hahaha! Jauh sekali.
Sengaja saya ceritakan ini semua bagi meyakinkan anda. Saya tak dapat tolong jika anda tinggal di kawasan rumah pangsa, kondominium atau apa-apa jenis kawasan rumah yang tiada laman dan tercemar kawasannya.

Berbalik pada cerita kurap. Ya! Arnab saya pernah kehilangan bulu di beberapa tempat tertentu. Tapi tak tahulah samada itu kurap atau pun ia tercabut akibat bergaduh dengan arnab yang lain. Ada yang hilang bulu di badannya dan di hidung. Apa yang saya lakukan?

Saya lepaskan ia keluar. Seminggu selepas itu, masalah itu hilang, malah tubuh badan arnab tadi semakin tegap dan otot-ototnya kekar sekali bagaikan otot si Bruce Lee.

Tanaman yang saya tanam keliling rumah, ada pernah disenaraikan di blog ini. Ada yang berherba seperti tanaman kunyit, pandan, serai, sireh, kari dan buah-buahan.

p/s: Saya pernah dengar ada orang bela ayam dengan memberi campuran makanan ayam dengan herba bagi ketahanan ayam-ayamnya. Tetapi bab arnab ini, saya memang galaskan semuanya pada mereka untuk mengunyah tanaman mana yang mereka mahu. Itu sahaja, harap dapat membantu.

p/p/s: Saya juga pernah berborak dengan taukeh kedai ikan, katanya ikan yang mendapat cahaya matahari akan membesar dengan baik dan bebas penyakit. Katanya lagi, semua hidupan perlukan cahaya matahari untuk sihat. Termasuk juga manusia. Jadinya arnab bagaimana? Takkan sepanjang umurnya di hutan duduk di dalam lubang tanpa sedikit pun terkena pada cahaya suria? Fikir-fikirkan.

15 Laman Web Tempatan / Antarabangsa Teratas Di Malaysia

Top Malaysian Internet Properties in Malaysia Based on Unique Visitors

June 2009
Total Malaysia Internet Audience*, Age 15+ - Home & Work Locations

Source: comScore World Metrix

Total Unique Visitors (000) % Reach Average Minutes per Visitor
Total Internet : Total Audience 9,320 100.0 826.8
MAYBANK2U.COM 1,081 11.6 28.6
MUDAH.MY 1,068 11.5 45.9
AIRASIA.COM 834 9.0 33.2
Star Publications (M) Bhd 768 8.2 17.2
UTUSAN.COM.MY 562 6.0 22.0
BHARIAN.COM.MY 555 6.0 25.2
MALAYSIAKINI.COM 548 5.9 26.4
JOBSTREET.COM 546 5.9 20.0
701PANDUAN.COM 507 5.4 3.5
HMETRO.COM.MY 495 5.3 36.8
LOWYAT.NET 484 5.2 48.8
Digital Five 476 5.1 63.1
CIMBCLICKS.COM.MY 398 4.3 22.6
MALAYSIAAIRLINES.COM.MY 393 4.2 15.7
MAXIS.COM.MY 364 3.9 23.0


Top Internet Properties in Malaysia Based on Unique Visitors

June 2009
Total Malaysia Internet Audience*, Age 15+ - Home & Work Locations

Source: comScore World Metrix

Total Unique Visitors (000) % Reach
Total Internet : Total Audience 9,320 100.0
Google Sites 7,091 76.1
Yahoo! Sites 6,442 69.1
Microsoft Sites 4,697 50.4
FRIENDSTER.COM 3,178 34.1
FACEBOOK.COM 3,076 33.0
Wikimedia Foundation Sites 1,924 20.6
Fox Interactive Media 1,837 19.7
AOL LLC 1,643 17.6
WordPress 1,412 15.2
CBS Interactive 1,267 13.6
TAGGED.COM 1,202 12.9
Ask Network 1,192 12.8
The Mozilla Organization 1,128 12.1
MAYBANK2U.COM 1,081 11.6
MUDAH.MY 1,068 11.5

Hanief:
Apa tunggu lagi? Dah tahu laman-laman web di atas popular, hantarkanlah iklan anda di sana.

Tuesday, August 18, 2009

Emel Sharmirul Haidi | Soal Peribadi | Dana Pendidikan

Emel Sharmirul Haidi
Salam sejahtera kepada anda Hanief. Saya ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada anda kerana mempunyai otak yang begitu genius di dalam hal yang berkaitan dengan komputer. Saya kagum dengan anda mampu mencipta sesuatu yang lain daripada yang lain. Lihat saja koleksi video anda, dan juga blog. Saya rasa setakat ini tak ada lagi anak muda yang sehebat anda, ditambah lagi anda mempunyai cita-cita yang hebat dengan projek ayam kampung dan arnab anda, di samping gigih belajar bahasa lain.


Anda telah memuaskan hati saya dengan mencipta satu permainan yang melontar C4 kepada muka Najib. Terima kasih. Sekurang-kurangnya dendam saya sedikit terlangsai di alam cyber. Najib lah antara pemimpin yang paling saya benci. Kerana beliaulah anak-anak muda di Malaysia dibelenggu dengan pinjaman yang berasaskan riba, dan hak biasiswa dinafikan. Selain itu Najib jugalah yang bertanggungjawab menukar bahasa pengantar di IPT dari bahasa Melayu ke Inggeris pada 1995. Sekarang Najib giat berusaha menggadai hak-hak orang Melayu semata-mata mahu menarik undi golongan bukan Melayu. Perdana Menteri paling suwey di dunia.


Kepada Hanief, teruskan usaha-usaha murni anda!



REFORMIS JALANAN

http://reformisjalanan.blogspot.com/
Hanief: Salam, terima kasih emel anda. Saya yakin ramai anak-anak muda di luar sana lebih hebat dari saya. Tetapi mungkin hanya malu untuk berceloteh dalam hal politik dan juga tidak mahu menyebarkan kemahiran berkomputer, sebaliknya suka menjual bagi mendapatkan wang. Tambahan, mereka kini sibuk mencari wang bagi mengambus hutang pendidikan. Mungkin tidak keterlaluan jika saya katakan, di saat ini apa yang boleh dijual akan dijual demi mengakhiri hutang mereka.

Hutang Pendidikan
Sebut bab hutang pendidikan, sememang saya marah dengan pemimpin yang telah mengorbankan masadepan generasi muda khususnya mengorbankan dana pendidikan. Dana bermaksud, wang yang dikumpul bagi tujuan baik. Dana pendidikan ini sepatutnya diberi pada semua anak-anak muda. Dahulu dana ini diberi dalam bentuk biasiswa, malangnya kini ia diberi dalam bentuk hutang (pinjaman).

Anak Pak Menteri & Kroni?
Pada mata pemimpin kita, mereka hanya mementingkan kaum keluarga mereka sahaja. Lihat di mana anak-anak Pak Menteri belajar? Siapa yang biaya mereka semuanya?

Ajak Berebut
Kita hari ini di Malaysia saling buta dan kelabu pandangan akibat sentimen perkauman yang dimainkan parti pemerintah. Semua kaum diajak berbalah dan berebut (kuota) daripada mencari kedamaian dan menikmati bersama (dana pendidikan).

Berebut (Cerita Sekolah Rendah)
Saya masih teringat gelagat rakan saya sewaktu di sekolah rendah, yang suka menabur duit syiling di lantai kelas, agar semua rakan-rakannya berebut duit syiling itu. Perbuatan itu sangat keji bagi saya. Jika mahu bagi, bagilah dengan baik. Jangan biar orang berebut, berbalah sehingga tercabut butang-butang baju.

Kek Kecil & Kek Hutang
Hari ini, kek biasiswa sudah tiada lagi, ia sudah dibawa ke rumah-rumah Pak Menteri dan kroni mereka sahaja untuk dibiarkan anak-anak mereka makan.

Sudahlah tiada, dicipta pula kek hutang (pinjaman). Ramai anak-anak muda yang termakan kek hutang (pinjaman) ini. Rata-ratanya kek ini dibuka peluang untuk disuap di dalam mulut-mulut anak-anak muda Bumiputera dan segelintir kaum yang lain. Ramai yang masih terkial-kial untuk membayar hutang kek tadi. Hingga ada yang sanggup menikam rakan sendiri dan menceburi kerja yang haram di sisi agama.

Pendidikan Satu Pelaburan Jangka Panjang
Pendidikan dapat membawa kepada pembangunan sahsiah, teknologi, ekonomi dan lain-lain. Jika ia dipermudahkan maka ramai yang akan mendapat faedah. Jika satu negara dipermudahkan maka satu negaralah yang akan mendapat faedah. Termasuk para pelancong yang ke mari. Mungkin itulah peluang untuk kita berdakwah. Tapi malangnya menteri kita masih teraba-raba dalam hal ini.

Kapitalis Lawan Kebajikan
Hari ini juga, kaum kapitalis diangkat para pemimpin kita. Kata mereka negara perlu maju dan untuk maju wang yang banyak perlu dibelanjakan. Sikap tamak para pemimpin yang jelas tidak beriman dengan Islam, sudah tentu dapat diagak episod akhir yang bakal menimpa mereka, parti mereka dan satu negara kita.

Teladan Dari Microsoft & Google
Kita patut belajar dari persaingan antara Microsoft dan Google. Jika Microsoft dikatakan Kapitalis tegar, perisiannya mahal dan berkualiti, maka Google boleh dilihat sebagai syarikat yang melakukan gerakan anti-Kapitalis. Cara Google menjaja perisian mereka adalah dengan cara percuma. Google melakukan kebajikan. YouTube yang dibeli Google, dibuka percuma sehingga ke hari ini.

Sungguh pun ada yang mengatakan Google tentu menyimpan muslihat, tetapi buat masa ini Google saya kira, sangat berkebajikan.

Jadinya apa?

Jadinya, jika ada tenaga pakar yang berfahaman Kapitalis menguasai Malaysia, pemimpin negara harus bangun dan melakukan reformasi dalam melahirkan sebuah negara yang berkebajikan.

Usah diangkat lagi pembangun-pembangun negara yang berfahaman Kapitalis yang tamak-haloba. Sebaliknya, carilah pembangun-pembangun negara yang baik hatinya dan berjiwa kebajikan.

Kerana apa semua ini ditegaskan? Kerana negara ini milik rakyat dan pemimpin mempunyai tanggungjawab yang diamanahkan rakyat jelata. Pemimpin juga harus patuh pada nilai-nilai murni dan Allah S.W.T (jika pemimpin itu mengaku sebagai orang Islam).

Teladan Dari Suharto
Jika pemimpin kita masih lena dibuai kekayaan sementara ini, saya khuatir akan ada salah satu daripada mereka nanti, yang bakal mengakhiri hidup mereka seperti bekas presiden Indonesia, Suharto.

Jika anda perasan, Suharto telah membelasah wang anak-anak muda Indonesia bagi kegunaan peribadi. Geramnya rakyat Indonesia diterjemahkan oleh liputan media kita yang mana Suharto kelihatan tenat, walaupun beberapa organnya gagal berfungsi, koma atau lumpuh di sana-sini, namun dia tetap diusung ke hulu, ke hilir, bagi menjawab segala persoalan di mahkamah keadilan.

Monday, August 17, 2009

Teksi Terbang | Jetpod Gagal Di Malaysia

Negara kita hampir-hampir membeli teksi terbang atau pun kapalterbang kontot UK yang diberi nama Jetpod ini. Menurut video di YouTube di bawah, tiada bayaran deposit dikenakan untuk melihat aksi Jetpod di depan mata:-


Jetpod

“Earlier, I saw it going down the runaway three times but it could not take off.

“However, on the fourth run, the jet took off into the air but at about 200 metres high, it shot vertically to the sky before veering to its left and then falling to the ground,” he said. - Flying taxi crashes on test flight, killing its UK inventor (Update 2)
Mengikut petikan di atas, pengasas syarikat AVCEN pembuat Jetpod ini mati. Michael Robert Dacre, 53, mati apabila teksi terbangnya gagal berlepas ke udara sebanyak 3 kali. Bagaimanapun kali keempat, teksi terbangnya naik melangit 200 meter tingginya, kemudian melencong ke kiri dan akhirnya terhempas ke bumi.


Jika dilihat, kenderaaan ini hanya muat untuk 8 orang. Rasanya bukan pakcik atau makcik di kampung akan naik benda-benda sebegini. Ia mestilah dinaiki pak-pak menteri atau pun kroni mereka.
Avcen Limited Malaysia is based at Patimas Technology Centre, Technology Park, Bukit Jalil, Kuala Lumpur and Dacre had intended for the eight-seater flying taxi to be ready in 2010. - Inventor killed in Jetpod crash
Lagi petikan di atas, teksi terbang yang bertempat duduk 8 ini, disasarkan untuk digunakan pada tahun 2010.


Belanjawan 2009 Alami Defisit

Bohonglah si Najib, kiranya kerajaan kita yang Belanjawan 2009nya mengalami defisit tetapi berminat dalam benda 8-kerusi-boleh-terbang ini.

Emel Pemuda UMNO | RSS Tidak Berfungsi | Pos Lama

Emel Pemuda UMNO.
Salam Hanif, blog saya tak diupdate oleh sistem direktori. Ia masih menunjukkan artikel yang lama iaitu 14/8/09 pada link blog rakan2 saya, walaupun saya telah membuat artikel terbaru setiap hari. Agak2nya kenapa ye!... Orang lain mungkin merasa keliru kenapa saya tidak membuat post terbaru jika dilihat dalam link mereka. Adakah ada kesilapan tertentu sedangkan saya tidak ada menggubah sebarang setting. Boring betul!... Boleh tengok http://www.payahsungguh.blogspot.com. Link pada blog rakan saya seperti http://www.adukataruna.blogspot.com/, http://www.bloglistpolitik.blogspot.com dan http://www.realaduka.blogspot.com. di bawah tajuk AKU INGIN BEBAS. Macamana nak selesaikannya. TQ
Hanief: Jika dibaca oleh orang biasa mungkin ramai yang tidak memahami luahan Pemuda Umno ini. Sebenarnya anda risaukan RSS anda yang tidak dikemas-kini mengikut kebiasaan atau pun mengikut pos blog terbaru anda. Anda mendakwa, RSS anda ketinggalan berbanding pos blog anda yang terkini.

Menurut anda, rakan-rakan anda juga mendapat suapan RSS dari blog anda. Tetapi ia mengandungi pos lama dan bukan pos yang terkini dari blog anda.

Setelah diamati, apabila saya cuba melanggan RSS blog anda, saya juga mendapat suapan RSS yang mengandungi pos blog yang lama. Saya tahu anda punyai pos blog yang terbaru dan kenapa tidak ia terpapar bersama di dalam suapan RSS itu. Bukan?

Bagi saya, perkara ini mungkin boleh diatasi dengan 2 cara.

Site Feed atau pun suapan laman, ia berkaitan dengan RSS blog anda.

Tetapi sebelum itu pastikan RSS anda diaktifkan.

Apakah ia aktif? Jika ya, teruskan kepada cara pertama di bawah:-
  • Dengan menyediakan blog baru.
    Blog lama jangan dibuang. Dari blog lama, eksport segala pos blog lama.

    Apabila capaian Export blog ditekan, anda disuruh muat-turun blog anda.

    Kemudian, pergi kepada blog baru dan import segala pos blog lama tadi ke blog baru.

    Apabila capaian Import blog ditekan, anda disuruh muat-naik blog anda.

    Perkara seterusnya mungkin anda perlu susun semula semua gadget dari blog lama, agar tiada kesilapan RSS berlaku. Lakukan satu demi satu. Saya sarankan supaya anda backup template setiap kali gadget diubah atau diletak, supaya kita boleh kembali kepada template sebelumnya.

    Teruskan membaca jika anda kurang faham apa itu template dan backup.

  • ATAU dengan menukar ke Template asal.

    Idea untuk menukar ke Template asal mungkin berupaya mengembalikan wajah RSS kepada keadaan asal.

    Jika ia masih tidak berubah, saya syorkan anda gunakan cara yang pertama berbanding cara yang kedua.
Sekiranya anda mahir dengan HTML, CSS, Javascript, dan XML, saya cadangkan anda memuat-turun Template blog anda secara bekala/bermusim lebih-lebih lagi sebaik sahaja sebelum anda mengubah Template.

Template mengandungi semua pada blog anda kecuali pos blog atau isi pos anda. Jadi hati-hatilah dengan template.

Template juga mengandungi kod HTML yang membenarkan pos blog anda dipaparkan. Ini juga termasuk kod HTML yang membenarkan versi RSS dipilih samada suapan ATOM atau pun suapan RSS.

Ada para penulis blog yang membuang kod HTML RSS daripada template mereka, dengan harapan, ia tidak boleh lagi dilanggan oleh sesiapa. Hasilnya, tiada RSS dibenarkan dari blog mereka dan semua pembaca blog mereka harus merangkak dan membelek helaian demi helaian laman seperti dunia tanpa RSS. Pengunjung blog mereka juga, sering teragak-agak bilakah pos baru sampai, disebabkan tiada ciri RSS lagi.

Selalunya saya muat-turun template bila perlu.

Ia sebagai langkah backup.

Jika ada masalah dengan template, saya akan cuba muat-naik template terdahulu.

Lihatlah bertapa banyaknya fail template terdahulu yang telah saya kumpul dari masa ke masa.

p/s: Ada juga kes istimewa di mana, hos blog (di sini Google dilihat sebagai hos, kerana kita menggunakan Blogspot/Blogger) mengalami kegagalan sistem atau pun system down. Tetapi kes anda ini, saya lihat masalahnya bukan berpunca daripada Google. Harap dapat membantu.

Arnab Beranak Seekor

[ Kemaskini 19 Ogos 2009 ], anak arnab ini telah mati berikutan tewas dengan kesejukan hujan lebat.

Rekod yang terendah sekali pada kali ini. Pada waktu Maghrib semalam, arnab ini beranak seekor.

Saya menjangkakan anaknya akan berwarna hitam. Tak mengapalah. Seekor pun sudah sangat bermakna, kerana saya kekurangan arnab berwarna hitam.

p/s: Klik di sini untuk mengikuti perkembangan anak-anak arnab saya. Butang F5 (refresh) boleh ditekan bagi mendapatkan isi terbaru apa-apa laman dan memperbaharuikan sebarang simpanan cache (memori sementara) pada laman yang dilayari (maaf jika bahasa ini agak teknikal).

Sunday, August 16, 2009

Emel Akmal Hakimi | Upah & Duit

Emel Akmal Hakimi.
Salam bro hanip...nk tnya sket nie, hanip berblog ni dpt duit x??
Klo dpt, sebulan brape??
Caranya mcm maner??
Yang saya tau, sama ada pakai google adsense atau jd blogger upahan UMNO...

Wassalam.....
Hanief: Ini soalan popular. Ia sering ditanya dan saya tidak bosan-bosan menjawabnya. Saya berblog ini tidak dapat apa-apa pun. Kalau ada pun, mungkin 4-5 kali keping cek Google Adsense. Namun ia telah mula merosot. Satu dunia mengalaminya.

Kini, dek kerana perolehannya pun kurang, saya letak tepi sahaja Google Adsense. Kerana ia melambatkan blog saya.

Saya yakin dengan berjuang melalui penulisan dan sedikit protes-protes dijalanraya serta menyebarkan maklumat dari rakaman rapat umum (anjuran parti pembangkang) dan sisipan video siaran media kerajaan, tak lama lagi saya percaya saya akan perolehi kerajaan baru yang lebih berdaya maju.

Kerajaan baru ini khusus buat 1Malaysia dan generasi yang akan datang. Moga mereka akan dapat faedahnya.

Semasa British menjajah Tanah Melayu (Malaysia), ramai para penulis, seniwan dan seniwati menggunakan bakat mereka untuk berjuang dari bidang masing-masing dalam mencapai kemerdekaan.

Mereka kebanyakannya tidak dibayar saya kira. Orang kita pun banyak yang miskin. Mungkin mereka seperti saya. Hanya mengharapkan perubahan baru. Ia lebih bermakna daripada diupah buat tempoh setahun-dua dan hanya menegakkan benang yang basah.

Bagi saya, apabila kita lakukan kerja atas semangat wang atau kebendaan, hasil kerja kita tidak lahir dari jiwa. Makanya ia tampak kaku dan tidak kreatif.

Saya kini sedang belajar bahasa Parsi dan membela puluhan ekor arnab sebagai mata pencarian.

p/s: Sesiapa yang mahu baca cara saya bela arnab, sila bongkar di sini.

80,000

KUALA LUMPUR: An estimated 80,000 Malaysians may have been infected with influenza A (H1N1).

According to the World Health Organisation, this is based on the number of confirmed cases reported by the Health Ministry since May. - 80,000 Malaysians may be infected
Hanief: 80,000 rakyat Malaysia dijangka telah dijangkiti Selsema Babi atau pun penyakit H1N1.

KUALA LUMPUR: The Higher Education Ministry is targetting 80,000 foreign students to register at private institutions of higher learning (IPTs) in the country this year. - Govt wants 80,000 foreign students for colleges, varsities this year
Hanief: 80,000 pelajar asing disasarkan akan datang ke Malaysia untuk belajar di Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) tahun ini.

KUALA LUMPUR 19 Mac — Dewan Rakyat hari ini diberitahu terdapat tiga rakyat negara ini disahkan positif HIV dan seorang didapati meninggal dunia akibat AIDS pada setiap hari. Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Dr. Abd Latif Ahmad berkata jumlah purata itu adalah berdasarkan kes positif HIV terkumpul yang sudah mencapai 80,000 kes setahun - Seorang meninggal akibat AIDS setiap hari
Hanief: 80,000 kes HIV telah terkumpul dalam tempoh setahun sahaja.

DENGKIL: Lebih 80,000 pekerja diberhentikan sementara sehingga semalam berbanding 45,000 sepanjang bulan lalu apabila beberapa kilang mengambil langkah mengurangkan kos operasi masing-masing, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam. - Lebih 80,000 pekerja diberhenti sementara
Hanief: 80,000 rakyat Malaysia hilang pekerjaan akibat tindakan kilang-kilang yang memberhentikan mereka dengan alasan penjimatan kos.

PUTRAJAYA: Bernas can only bring in 80,000 metric tonnes of rice from Thailand by the end of the month – 120,000 tonnes short of the targeted amount to ensure adequate supply for six months. - Thai rice delivery by August, says Mustapa
Hanief: 80,000 tan beras Thailand sahaja yang berupaya dibawa masuk oleh BERNAS. Ia merupakan jumlah yang masih kurang dan tidak mencapai sasaran seperti yang dilaporkan iaitu kurang sebanyak 120,000 tan.

MIRI: The minority Berawans – one of the smallest ethnic groups in Sarawak – are caught up in a major internal conflict over the move by a private consortium and a government-linked agency to develop an 80,000ha oil palm and timber plantation project in Ulu Baram. - Berawans split over 80,000ha plantation deal
Hanief: 80,000 hektar tanah kaum minoriti Sarawak yang bernama Kaum Berawan telah dikebas oleh kerajaan untuk projek tanaman kelapa sawit dan pembalakan.

SERAMAI 80,000 pelancong Arab Saudi melawat Malaysia tahun lalu dan dijangka mencecah melebihi 100,000 tahun ini, yang disifatkan Datuk Seri Najib Razak sebagai satu perkembangan positif ke arah mengeratkan lagi persahabatan dan kerjasama penduduk kedua-dua negara. - Pelancong Arab pilih Malaysia
Hanief: 80,000 orang pelancong Arab Saudi telah melawat Malaysia tahun lalu dan dijangka meningkat tahun ini.

p/s: Wabak Selsema Babi (H1N1) berleluasa, apa munasabahnya pelancong Arab nak bertambah? Itu belum cerita hal jerubu yang lebih digusari warga Arab berbanding dengan ribut pasir di tanah air mereka.

Saturday, August 15, 2009

Kes Liwat 2 + ISA Anwar 2 = Reformasi Bhg. 2

Siapa menyangka bahawa negeri Johor kini menjadi batu api bermulanya gelombang reformasi kedua. Saya amat sukakan batu api-batu api ini. Sekali terbakar, dengan kulit-kulit Che Det habis terbakar.


UMNO & Demonstrasi Jalanan

Sekarang ini media arus perdana sedang memutar-belitkan sejarah. Anwar pula dituduh sebagai pengkhianat negara. Sepatutnya Mahathir yang dituduh sebegitu. Pengkhianat tidak akan memenjara, meracun, mengaibkan serta mengulang-ulang kezaliman ke atas kaum sendiri seperti Mahathir dan regimnya. Mahathir ini kaum apa? Khairy itu kaum apa? Shahrizat itu kaum apa? United Mamak Naina/Nasi Kandar Organization (UMNO) ini wujud sungguhkah?

Tak kiralah siapa pun berkuasa, mana-mana kerajaan pun boleh digulingkan. Sedangkan kerajaan Mesir bawaan Firaun boleh digulingkan, inikan pula kerajaan biasa di Asia. Apalah susah sangat.

Kenapa nak kena gulingkan kerajaan?
Sebab cara memerintah tak betul.
Kalau perintah cara baik, takkan lapar orang nak berdemo.
Pemimpin bila ditegur rakyat, dia tak mahu dengar.
Bila datang PRU, pemimpin buat muka 10 sen (minta sokongan).
Lepas dapat kuasa, pemimpin kayakan kroni dan anak bini.
Duit cukai rakyat dia buat beli jet peribadi, bikin mahligai dan lain-lain.
Belanjawan mengalami defisit (budget lari).
Habis satu negara lembab ekonominya.
Menteri Kewangan keluar TV salahkan Amerika.
Rakyat terus percaya, beriman dengan alasan itu seadanya.
Harga barang meningkat dengan alasan inflasi meningkat.
Rakyat susah nak cari makan lalu, berhutang. Menteri naik gaji (1) (2).
Gaji minima rakyat minta, menteri asyik kaji sampai kesudah.
Rakyat sakit hati, lalu turun protes
Tak kira apa temanya ISA kah? Mongolia kah? Mereka bantai saja.
Mahathir kata perhimpunan itu bukan budaya kita.
Polis kata perhimpunan itu haram.
FRU turun ke jalanraya tangkap para demonstran.
Najib kata tak perlu ke jalanraya dan gunakan saluran yang betul.
Bila nak masuk TV, kena sekat.
Bila ajak berdebat, dia lari.
Bila orang turun ke jalanraya, kata dia peniaga rugi.
Sudah itu, pemimpin belasah duit cukai rakyat?
Bukankah 1Malaysia rugi?

Nah:-
Isu PKFZ, = Tanah rakyat berharga RM12 bilion kena rembat.
Isu VK Lingam = Mahkamah rakyat kena beli.
Isu Altantuya = Beli kapal selam rakyat komisyen RM500 juta.
Isu TBH = Jatuh dari tingkap SPRM, siapa punya kerja?
Isu Harga Minyak = PETRONAS masih dikawal diktator.
Isu Jenayah = Polis kawan dengan perompak.
Isu Kerajaan Perak = Dah dengar TV3 dan RTM1? Dengar MB Nizar pula.
Isu Sabah & Sarawak = Sampai hari ini kena buli.

p/s: Ada banyak lagi isu yang boleh diketengahkan.

VIDEO : Santouri (The Santoor Player) | Iranian Film


Santouri (The Santoor Player)

Tekan butang dalam bulatan hijau itu untuk sorokkan pilihan video.

Friday, August 14, 2009

Kalau Nak Kelentong Budak Sekolah Bolehlah!

Bila rakyat menentang UMNO,
Rakyat dituduh anti-Melayu.
Macamlah PKR, PAS dan DAP
Tiada seorang pun Melayu?

Bila rakyat menentang krisis Perak,
Rakyat dituduh tak patuh istana.
Macamlah rakyat tak tahu UMNO,
Perkosakan istana dan mahkamah?

Bila rakyat menentang Ketuanan Melayu,
Rakyat dituduh pro-bukan Melayu.
Macamlah Ketuanan Melayu,
Menjamin hak orang-orang Malaysia.

Bila rakyat menentang rasuah,
Rakyat dituduh tak kenang budi.
Macamlah rasuah itu
Cara manusia berbudi?

Bila rakyat menentang ISA,
Rakyat dituduh ancam keselamatan negara.
Macamlah di Malaysia
Tak ada mahkamah untuk dibicara?

Bila rakyat menentang kenaikan harga minyak,
Rakyat dipaksa ubah gaya hidup.
Macamlah menteri bayar duit minyak
Bila naik kereta import?

Bila rakyat menentang kenaikan tol,
Rakyat dipaksa menaiki bas.
Macamlah menteri sudi nak berulang-alik
Dengan menaiki bas?

Bila rakyat menentang berleluasanya jenayah,
Rakyat dituduh tidak bekerjasama.
Macamlah rakyat tak tahu
Polis kawan dengan penjenayah.

Bila rakyat menentang PPSMI,
Rakyat dituduh tolak kemajuan.
Macamlah orang Jepun dan Jerman
Guna Bahasa Inggeris untuk kemajuan?

Bila rakyat menentang Mahathir,
Rakyat dituduh sebagai pro-Anwar.
Macamlah dalam UMNO
Tiada golongan anti-Mahathir?

Bila rakyat menentang tiadanya gaji minima,
Rakyat dituduh boros berbelanja.
Macamlah rakyat tak tahu
Rumah pak menteri besar mana?

Bila rakyat menentang berleluasanya arak,
Rakyat dituduh pro-PAS.
Macamlah rakyat tak tahu
Sesetengah pak menteri dan kerabat kaki arak?

Bila rakyat menentang kezaliman di Gaza,
Rakyat dizalimi dengan ISA di Malaysia.
Macamlah baik sangat Mahathir sua tetek di Gaza,
Di Malaysia dia sua asid sama arsenik.

Poorah!

p/s: Perasan atau tidak? Mahathir dan Rosmah Mansur kelihatan baik-baik sahaja mutakhir ini dikaca TV. Seorang dengan isu Gaza dan seorang lagi dengan isu biasiswa. Ada kes VK Lingam dan ada kes Altantuya. Sebab itu baik-baik sahaja. Lepas buat jenayah pergi haji. Haji berunsur politik (haji politikal tidak sama dengan haji mabrur).

Thursday, August 13, 2009

Arnab Hotot Beranak Tiga

Seperti yang dijangka, tatkala saya menyedari tingkah-laku Arnab Hotot ini, saya mula mengatur langkah. Ia sememang duduk di luar dan bebas berlari selama ini. Daerahnya dikawal rapi sehingga tiada kesan kencing kucing sedikit pun. Tetapi selepas saya nampak ia mengumpul rerumput kering pada minggu lepas, ia kemudiannya dikurung. Maka kucing pun kembali berlegar-legar di daerah arnab ini.

Tentu sekali ia bertindak buas dan tidak tentu arah semasa dikurung. Bekas makanan ditarik sehingga makanan bertaburan. Bekas air juga tidak terlepas daripada menjadi mangsa buasan arnab ini.

Mujur semalam saya ada meletakkan laci rosak bersama sehelai jaket lama. Haha...

Arnab Hotot.

Hanya 3 ekor anak arnab dilahirkan.

p/s: Umur anak-anak arnab kepunyaan saya, boleh diikuti umur mereka di sini.

Wednesday, August 12, 2009

GAMBAR : Lepas Hujan Lebat , Jerubu Makin Hebat

Jerubu masih mengelabui pemandangan.

Hanief: Lepas bikin pembenihan awan, hubungi taukeh di Indonesia agar bakar lebih banyak sisa pertanian. Apakah ini strategi menarik pelancong atau pun strategi melariskan topeng?

Tuesday, August 11, 2009

Kitar Semula


Japan Recycles

Hanief: Dulu saya minat dengan negara Jepun. Tetapi sekarang tidak lagi. Mungkin sebab saya tertarik dengan Bahasa Farsi yang menggunakan huruf Arab dan punyai banyak persamaan dari perkataan dan cara menzahirkan emosi melalui bahasa. Bagi saya, tentu menarik jika kita dapat bersama dengan keturunan yang pernah mencipta ketamadunan pertama di dunia. Suasana empat mata tentu berlainan dengan suasana bawaan buku atau pun ensiklopedia dan apa lagi tiub kaca.

Jepun memang sebuah negara yang memandang berat hal kitar-semula. Walaubagaimanapun, saya tidak kitar-semula apa-apa barangan. Paling terbaik saya cuma bikin tanah kompos. Ia cukup senang apa-apa barang makanan yang tidak berminyak dan tidak berdaging saya campakkan ke lubang kompos. Tutup, biarkan dan siap.

Maaf cakap, di Malaysia kita tidak ada undang-undang atau pun jadual kitar-semula. Menteri kita masih tidur lena. Kita dapat jadi contoh kepada negara jiran contohnya Indonesia, untuk mengitar-semula dan tidak selamba bakar-bakar bikin jerebu satu Asia Tenggara. Warga tetangga yang cari makan di Malaysia tentu dapat mengambil iktibar. Entah mengapa menteri kita tidak berupaya menggubal atau pun mencadangkan satu akta wajib kitar-semula di peringkat pengguna?

Saya juga tidak melakukan pembakaran terbuka.

Kalau dahulu, saya bakar sampah yang terdiri daripada kayu pokok, ranting dan daun kering. Kini tidak lagi. Semua bahan itu saya gabungkan sekali dengan bahan kompos dan najis arnab. Hasilnya pokok buah-buahan yang berdekatan lebat berbunga dan berbuah.

Cuma kadang-kadang, asap pembakaran plastik dari rumah jiran me-layukan (haha) bunga-bunga dan jumlah buah-buahan pun berkurangan. Jadi kepada jiran-jiran saya, usahlah pelik jika buah-buahan akan datang ini semakin sedikit ya!

Buah-buahan semakin sedikit ini, bukan kerana kedekut, tetapi ini kerana kedangkalan manusia dengan ilmu Sains.

Asap + pende'bunga'an = layu

Lebah + bunga = pende'bunga'an

Asap + lebah = lari

p/s: Kalau tak faham, kita sambung tahun depan.

GAMBAR : Patung Najib VS Patung Dewa Murugan



Hanief: Dulu ada patung Anwar Ibrahim, tapi kena bawa turun. Ini patung Najib siap berada di dalam kuil terkenal di Batu Caves, ia terletak di hadapan patung Dewa Murugan. Bukan main eksklusif lagi. Bukan?

Sunday, August 9, 2009

GAMBAR : Ultraman Dijumpai di Terengganu Lagi! | Menara Runtuh

Mahathir Buat-buat Nyanyuk ?

1. Apabila sahaja saya dilantik sebagai Menteri Pelajaran pada tahun 1974, maka Anwar Ibrahim pun mula menghasut penuntut universiti untuk mengadakan tunjuk perasaan jalanan. Isunya apa saya sudah lupa. - BUDAYA ANWAR
Ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri,ISA 1974-1976 kerana demonstrasi jalanan di Universiti Malaya berhubung kemiskinan tragis di Baling, Kedah. Penduduk pedalaman Baling dibiarkan 'reput' kerana dipercayai tempat persembunyian komunis. - Anwar Ibrahim


Politik Jalanan Bukan Budaya Kita

Hanief: Jika ditonton video di atas, jelas sekali Mahathir cakap tak serupa bikin. Dia sendiri pun turun ke jalanraya apabila disekat kebebasan bersuara ketika zaman pemerintahan Pak Lah.

Banyakkan makan badam dan kismis wahai Mahathir. Ia baik untuk otak si tua yang lekas lupa. Kurangkan minum minuman keras walaupun anak sendiri meniaganya. Boleh?

Lagi satu, pemimpin seperti diktator, takut akan lautan rakyat yang berhimpun di jalanan.


The Trial Of Anwar Ibrahim - 55 min documentary

Seorang hakim bernama Allahyarham Tun Azmi yang dipecat mengakui, Mahathir ingin menjadi diktator dan Mahathir sendiri bersetuju dengan idea perintah cara diktator di wawancara Hard Talk BBC:-


Mahathir Percaya Cara Perintah Diktator

Di zaman Mahathir memerintah, banyak institusi diperkudakan. Polis, mahkamah, media dan istana.
  • Polis
    Polis diperalatkan Mahathir untuk menumbuk mata Anwar Ibrahim dan mengharamkan sebarang perhimpunan dan ceramah parti pembangkang, di mana ini berlawanan dengan hak kebebasan bersuara dan berhimpun di dalam Artikel 10, perlembagaan Malaysia.


    Mahathir Mengaku Anwar Ibrahim Dizalimi & Tidak Bersalah


  • Mahkamah
    Mahkamah diperalatkan Mahathir untuk memenjara Anwar Ibrahim. Hakim-hakim disusun oleh peguam peribadi Mahathir, VK Lingam. Wang rasuah dibekalkan oleh taukeh judi, Vincent Tan yang merupakan rakan baik Mahathir dan Pak Lah. Sehingga hari ini tiada maklumat dan tindakan mengenai kes VK Lingam ini.


    Rasuah Dalam Badan Kehakiman Malaysia

    Vincent Tan & Pak Lah

    Jika Pak Lah boleh rapat begini, apa tidaknya si Mahathir?

    VK Lingam rapat dengan Vincent Tan. Mereka bercuti bersama.


  • Mahathir Kenal Vincent Tan & VK Lingam
  • Media
    Media diperalatkan bagi menjatuhkan lawan Mahathir. Pak Lah sendiri ada cerita mengenai salahguna-kuasa Mahathir ke atas media arus perdana:-


    Pak Lah Balas Serangan Tun Dr. Mahathir

    Bukan itu sahaja, kebangkitan media baru seperti Internet terpaksa digunakan Raja Petra bagi menyuarakan dan melaporkan sesuatu yang disekat oleh regim Mahathir pada zaman pemerintahannya. Maka lahirlah Malaysia-Today pada lewat 1998.

    Hal ini tidak dapat disangkal lagi, apabila nasib sekatan kebebasan bersuara di media arus perdana menimpa si Mahathir ketika zaman pemerintahan Pak Lah. Ia telah memaksa Mahathir membuka blog seperti Raja Petra.

    Video di bawah ini, adalah bukti Pak Lah menyekat kebebasan bersuara hingga ke blog. Blog Raja Petra, Malaysia-Today telah disekat:-


    Blog RPK Disekat Satu Malaysia

    Perkembangan itu telah juga menggusarkan Mahathir kerana dia baru memiliki blog.

  • Istana
    Istana telah dikurangkan kuasanya oleh Mahathir. Ramai orang Melayu UMNO, tidak tahu bahawa kuasa istana telah dikurangkan oleh Mahathir sendiri. Tindakan Mahathir telah menyebabkan banyak keputusan Perdana Menteri tidak dapat dihalang lagi oleh istana.

    Buktinya, pada November 2008, Datuk Seri Dr. Wan Azizah mahukan istana diberikan kuasa semula.


    PKR Mahu Raja Berkuasa Juga
Mahathir telah berusaha untuk mengumpul semua kuasa ini di dalam genggamannya. Sebab itulah ramai orang menggelarkan Mahathir sebagai Maha Firaun.
Reblog this post [with Zemanta]

Blog Archive