Malaysia : Tong Taik UMNO: Bagaimana Saya Dapat Kerja di Singapura

Saturday, April 9, 2011

Bagaimana Saya Dapat Kerja di Singapura


Salam,
Jika saudara punyai kelulusan tinggi seperti diploma, ijazah dan lain-lain, mungkin menghantar resume melalui emel atau surat itu akan kelihatan bermakna.

Seperti semua pembaca blog saya tahu, saya hanya ada SPM yang bagi saya tidak punya apa-apa makna langsung. Kerana itu saya memerlukan blog saya untuk mendokumenkan segala benda yang mungkin hampir tentang saya. Blog inilah resume saya. Password yang SKMM mahu itu, ialah kunci peti resume saya. Biadap bukan tindakan mereka? Kalau orang lain mungkin sudah beri sebiji buku lima pada semua orang yang terlibat itu. Namun saya tetap cool.

Berbalik pada keinginan saudara, nasihat saya saudara kena simpan duit dua kali ganda daripada apa yang saudara biasa belanjakan di Malaysia. Memang pada permulaan, perbelanjaannya saudara akan terasa sedikit membebankan. Datang tanpa ada kerja di Singapura ibarat seorang pelancong. Namun saudara bukan pelancong negara bermatawang tinggi. Pastikan saudara bersungguh-sungguh. Saya syorkan saudara tidak menggunakan mana-mana pintu belakang. Kerana pintu belakang bukan amalan di Singapura rasa saya. Kita guna pintu belakang hari ini, hari esok orang yang sepatutnya menjawat jawatan itu telah terhalang dengan kehadiran kita yang melalui pintu belakang.

Semua saya lakukan seumur hidup saya adalah tanpa ada melibatkan pintu belakang. Kita kena ikhlas dalam hidup ini.

Baiklah, saya ceritakan bagaimana saya dapat kerja di Singapura secara ringkas:-
  1. Saya berangan-angan dengan kebersihan dan kehidupan di Singapura apabila ternampak jalan-jalan di Singapura yang bersih di Google Map Street View.
  2. Saya bincangkan di forum Lowyat. Ramai yang butthurt dan macam biasa Malaysia tetap maintain lebih kotor daripada Singapura.
  3. Saya mohon kerja di Singapura dengan menelefon sebuah majikan di Pioneer Road North yang diiklankan di The Star Classified.
  4. Saya diserbu oleh SKMM pada keesokan harinya. Saya diminta untuk ke Balai Polis Sentul dan SKMM Cyberjaya. Komputer semua dirampas.
  5. Saya teruskan niat saya untuk ke Singapura setelah sedih dengan kematian arnab saya yang menjadi teman hidup dan juga inspirasi perniagaan saya.
  6. Saya tiba di KLIA, terbang ke Changi.
  7. Dari Changi saya ke Jurong East, makan di restoran Melayu Singapura $2 (nasi berlaukkan sayur). Saya inikan vegetarian?
  8. Saya ke Pasir Panjang tidur di hotel $149 satu malam.
  9. Saya ke Pioneer Road North untuk temuduga dan berjaya dapat kerja.
  10. Wang saya hampir habis akibat kebodohan dari segi ilmu penginapan. Saya disyorkan untuk tinggal sementara di hostel backpackers di Farrer Park.
  11. Saya ke Pioneer Road North untuk kerja pada kali pertama di Singapura. Namun saya berhenti setelah kerja itu ada melibatkan botol-botol wine.
  12. Saya menganggur selama 1 hari di Singapura. Saya beli akhbar dan berjalan-jalan di Little India.
  13. Saya tanyakan kerja dan penginapan yang lebih murah. Akhirnya dapat kerja dan dapat tempat penginapan.
  14. Ahad ini saya akan berhenti kerja restoran. Nantikan episod seterusnya.
  15. Sekian.

43 comments:

Ibnu Ahmad

teringin nk ke singapura...

Anonymous

dh brenti dh? agak dh. cakap je lebih. penuh etika la bes la. ak ni banyak dh negara ak pegi. ak tau la camna hidup di Singapura tu. kau akan mesti akan tertindas. qualification is needed to get a better job. kerja di Malaysia pon ok je. jgn harapla dgn gaji double kalau compare dgn Malaysia. org Singapura pon xda keje. ramai kwn2 ak org Singapura Chinese sampai skang still xde keje ko tau. keje buruh ade cm kau. tp xcukup nak cover cost hidup. jgn la duk temberang mcm2 kt blog ni. ak nak tergelak pon ade ape yg kau tulis. btw Good Luck

sabtu

berhenti?kenapa?kenapa?kenapa?

Zul

Semoga Berjaya HANIEF...

http://selfdefender1.blogspot.com/

Altantuya

Anon, ape yg Hanief temberang kat Singapore tu, aku x nmpk pun?
Cuba statekn skit ape yg dia temberang, aku nk tau gk..

Anonymous

Anonymous tu dengki. Typical melayu yg buruk perangai. Bagi la dorongan naikkan semangat. Mcmana melayu nk maju

Konon dah pegi byk negara. oittt pegi dgn dok di negara org byk bezanye. aku dah 3 kali dok di negara org. Kalau ikutkan x nak balik mesia..mesia apa yg ada..makin teruk. Kebajikan rakyat x terbela.
ni di Australia, Scotland x keja ada duit...government kasi. anak pun terbela. bantuan ada..temberang je si anon

Anonymous

ape la ko hanif...baru keje xbape lame dah nak benti...wei keje mne2 same je politik nye...politik tmpat keje....

ko ni ape la...ko keje la dlu....bkan nye aku suh ko keje jadi kuli kt sane,ko keje kt sane sambil blaja....blaja camne tokey ko handle kdai mkn....mcm mne nak jln kan bisnes....ini ko keje nak dpt duit....ape ad gune...duit byk mane ko dpt pun xgune la...yg penting ilmu bisnes yg ko dpt tu....

lg satu ko kene bersedia sblum kerja kt sesuatu tmpat....jgn keje kejap dah benti....ko ni aku tgk ad potensi tp ko ni mcm yo yo o jer....

bro kuatkan semangat...ingat kite keje bkan nak jd kuli tp kite keje sbab kite nak blaja camne kite nak bkak cmpany nnt...jgn lebat jer lebih....

nway gud luck bro....lu leh berjayenye....xd hal....

gua juz sharing jer.....


MONSTER

dawai koko+

gua rasa nep benti keja sebab dpt keja baru?

gua rasa nep benti keja sebab nep pegi becuti sambil bekerja?

gua rasa nep benti keja sebab mak bapak nep kurang sihat?

gua rasa nep benti keja sebab kes nep skmm nak interview lagi?

gua rasa gua kena tunggu kisah seterus nya dr nep.

apa2 hal pun gua tunggu..

Anonymous

xkan 1x kena dgn SKMM dah nk pencen daaa

Anonymous

Aku tak suka la komen Anon..

:dh brenti dh? agak dh. cakap je lebih. penuh etika la bes la. ak ni banyak dh negara ak pegi. ak tau la camna hidup di Singapura tu. kau akan mesti akan tertindas. qualification is needed to get a better job. ..".

Biarlah hanief cari pengalaman. Negative thinking betul. Mesti penulis ni bukan dari kalangan jutawan.

Rizal Man

silver

ni mesti dah dapat kerja yg lebih baik... go hanief go

Anonymous

ape2 pun kite tggu dlu ape yg hanif nak kate nnt ahad ni....


MONSTER

umno stupid

parpukari a.k.a reentrycapsule tak nak keje kt singapore kew?

kt sana bebas bersosial (minom arak)

pijot

anon2 kat atas sume x boleh pakai..
kan sebelum ni anip cakap dia bukan nak bkerja semata makan gaji la pe la..tapi dia berpandangan jauh,dia cuma ingin menimba pengalaman sahaja,merantau,bermusafir..aku x rase dia akan berenti sampai di sini,ape korang ingat anip ni sengkek ke?dia ingin memulakan kehidupan dia sebagai seorang pengembara yang akan menceritakan setiap detik pengalaman hidup dia yang dia kutip di negara sendiri dan tempat orang..sapa kata kalau setakat SPM je x boleh survive..rezeki Allah bukan mengira dia tinggi atau rendah pendidikan dia..aku tau apa yang anip nak cari dalam penjelajahan dia..kerana pemikiran dia adalah sama seperi apa yang ingin rasai..tetapi x berpeluang kerana aku dah bekeluarga awal di usia 21 thun..jadi kembara aku telah pun dimulakan oleh anip ni..pakaej yang dia ada untuk musafir dan kembara ini adalah sifat sabar,berani,tidak malu bertanya,berkawan,boleh speaking tu satu kelebihan..itu je pakej yang perlu untuk survive..ade sijil tinggi2 pun buat ape kalau niat bukan nak bekerja..setakat diploma,ijazah..tu bukan ilmu sebenar..tu ilmu dan sijil nak cari makan je..sebab manusia didunia ni hanya mengiktiraf sijil dan ijazah untuk gaji yang tinggi...jadi x hairanlah kalau orang yang belajar kat mesir jadi hafiz pun jadi syaitan bisu kat mesia ni..ada jadi ustaz liwat..sebab ilmu dia bersandar pada diploma semata bukan roh ilmu itu yang masuk dalam hati manusia untuk memperingati diri dan memperingat orang lain..jadi kesimpulannya Allah dah aturkan kekayaan,rezeki dan kehidupan x kiralah orang tu belajar tinggi atau tidak..even orang tak pernah bersekolah pun ada jadi jutawan apabila dia berusaha dan Allah tunjukkan jalan pada mereka..orang indonesia yang tak belajar tinggi datang kerja kat negara kita pun leh jadi kaya bila balik..tapi kena ingat mereka datang memang nak kerja kuat, tapi beza anip..dia bukanlah nak bekerja semata..tetapi nak amik pengalaman..bukan juga nak amik pengalaman bisnes sebab dia dan keluarga dia sendiri dari keluarga bisnes..dia x yah kerja pun dia dah de bisnes..korang kena faham tu..

Anonymous

PIJOT.....dari ayat ko kt atas ni, bek xpayah bukak universiti.....baik tutp universiti jer...suh sume rakyat malaysia g negara org cari pengalaman.....lu ni ckp xpkai otak la....pernah masuk universiti x??tau x kt universiti tu ajar ape??jgn main sebat je ckp anon kt atas tu xbtol...

tujuan msuk universiti supaya kite ni belaja pandai2....bile dah pandai, leh la applied ilmu yg kite blaja tu dlm kehidupan....ini adalah untuk memudahkan dan menyenangkan urusan kehidupan kite sekirenye ad ilmu.....dengan pembinaan jln raye dan bangunan2....mudahkan kite hidup untuk beramal dan beribadat....


xnampak ke benda2 camni....jgn men ckp jer.....agak2 klau g merantau cari pengalaman negare org,leh bina jln raye??????

leh wat bangunan???????

leh buat kete?????????

pijot ckp len kali pandang kiri kanan.....


MONSTER

Anonymous

hai anon yang cakap ni :

tujuan msuk universiti supaya kite ni belaja pandai2....bile dah pandai, leh la applied ilmu yg kite blaja tu dlm kehidupan....ini adalah untuk memudahkan dan menyenangkan urusan kehidupan kite sekirenye ad ilmu.....dengan pembinaan jln raye dan bangunan2....mudahkan kite hidup untuk beramal dan beribadat...

aku pun anon gak. dan aku skrg pelajar universiti.

aku rasa menyesal aku berada di universiti skrg ni. apa yg universiti berikan? tidak ada apa! google yang mengajar kita di universiti! jgn cakap, kita yang kena sumbangkan utk universiti atau kena belajar sendiri. kalau mcm tu, apa fungsi sebenar universiti???

kenapa aku ckp mcm tu? lecturer semua mcm hanjing. tau menyalak je. cakap sikit. lepas tu suruh student buat itu dan ini. alasan? internet ada, usaha sendiri, google ada. apa tujuan dia jadi lecturer? apa fungsi universiti?

apa fungsi universiti?

albert einstein pun tak belajar sampai masuk universiti.

Anonymous

haha....to anon:

aku pun anon gak. dan aku skrg pelajar universiti.

aku rasa menyesal aku berada di universiti skrg ni. apa yg universiti berikan? tidak ada apa! google yang mengajar kita di universiti! jgn cakap, kita yang kena sumbangkan utk universiti atau kena belajar sendiri. kalau mcm tu, apa fungsi sebenar universiti???




ni lg sorg....ko msuk universiti mne??umur ko bape??dah bape tahun kt unvirsiti??xdpt catch up lg ker blaj kt univst??

aku rase org2 yg kuarkan statement mcm ni org yg kecewa ngn sistem universiti....org2 yg xdpt nak score kt universiti....org yg xpaham care pembelajaran universiti...sblum ni dah brape ramai org berjaye masuk universiti....

nak tanye klau xmasuk universiti,dpt ker keje kt petronas??sime darby??khazanah??mmhe?misc??
dpt ker??dpt tu dpt la tp jd jaga ngn kerani kt sane.....


u punye point enstien xmsuk universiti???perlu ke seluruh umat ikut die???perlu ker???sume org otak mcm die ker???


MONSTER

pijot

naon bodoh dah terang lagi bersuluh..seperti ko cakap xde lulusan universiti x boleh masuk sime darby,khazanah,misc...tu menunjukkan ko dah bagi jawapan yang terang2 aku dah cakap bukan semua lulusan universiti ni apply ilmu yang mereka dapat..tapi sebagai kelayakan nak dapat kerja yang ko cakap tu..tu namanya ilmu nak cari makan BODOH!!!

konsep ilmu ni ada 2 satu ilmu cari makan seperti yang ko sebut nak masuk kerja kena ada kelulusan tinggi baru gaji tinggi..bodoh!!
ilmu kedua ilmu cari makna ...ilmu mengenal diri,mengenal pencipta,syariat,syariah,fardu ain fardhu kifayah.. trtapi dalam dunia ni berapa ramai yang olmu dunia dan akhirat dia seimbang? cuba ko cakap kat aku? dan apa kena mengena lulusan ijazah dengan kerja yang ko cakap dengan ulasan aku untuk anip? bodoh lagi !!! pada aku kalau orang tu memang dalam tekad dan niat dia nak musafir mengenal diri dan alam ciptaan tuhan..tak pelu belajar tinggi2 pun boleh survive kalau tau bawak diri...xde kena mengena ngan kau..ko nak belajar tinggi2 ke ape ke nak kejar gaji tinggi ngan ijazah kertas ko tu..pi lantak la..xder kena2 mengena ngan komen aku..rezeki tu kalau orang x belajar tinggi kalau allah nak bagi senang xde yang mustahilnya..pokoknya bagaimana kita bawak diri kita..
ni la orang yang tinggi ilmu tapi bodoh rupanya..ko baca balik komen aku mula2..ni kes x baca dan faham ape yang aku bagitau la ni..
awal2 aku cakap anip tujuan kerja bukan nak makan gaji tapi nak caripengalaman hidup yang korang takkan tau maksud tersirat dalam kehidupan dia,dia juga memulakan kembara tanpa pengetahuan atau ijazah2 untuk memulakan kembara kerana dia sendiri ada kelebihan dan ilmu serta azam dan keyakinan yang tinggi untuk memulakan kehidupan berdikari.. lain kali sebelum nak hentam baca betul2 ape aku tulis.. ko belajar tinggi2 pun kerja ngan orang tetap gak nak bayar pinjaman itu ini..anip xde nak fikir2 tu sume..dia tau bagaimana nak merancang hidup dia..aku bagi sokongan kat dia xde kena mengena ngan apa kau salak2 kan ni anon monster.. bebal!!

Anonymous

Jauh berjalan, luas pandangan. Kalau nak jadi Tuan, kita mestilah jadi majikan, bukannya pekerja. Mat Indon yang jual air kat Pasar Chow Kit pun dapat RM500 sehari (pendapatan bersih)...

takde siapa suruh aku

"dia bukanlah nak bekerja semata..tetapi nak amik pengalaman..bukan juga nak amik pengalaman bisnes sebab dia dan keluarga dia sendiri dari keluarga bisnes..dia x yah kerja pun dia dah de bisnes."
anep nak cari pengalaman, musafir,merantau, berpandangan jauh...kelakarnya aku baca ayat ko pijot.hahaha
ko kawan sebantal anep ke pijot? kenal pun tak tapi cerita mcm tau banyak pasal pemikiran/kehidupan sebenar anep konon. cehh!!

Anonymous

hanief nak ke UK pulak sekarang ni.kat sana gaji dan matawang lebih tinggi katanya.hanief ni nak cari pengalaman ke nak cari gaji yg lebih tinggi?

Anonymous

hahaha....anon pijot....


pijot....satu benda aku nak ckp kt ko....klau nak ckp or berhujah,xperlu la nak hot2 sgt...rilex sudah....xpayah nak bodoh n bebal2 kan org....tgk aku,aku cool...hahaha

bro nak ckp ngn org kene kwal emosi k....xpayah nak menggelabah kutuk2 org klau nak berhujah....hujah pkai fact....jgn omoh ksong....klau cko kt luar mcm ni, mmg dah lebam bijik mate ko....hahaha....

control la emosi....mcm mane nak bersidang dlm keadaan yg amn....dlm blog si anip ni pun ko dah gelabah xtentu psal....nak bebal2 kan org...


kat luar xpernah berdebat ngn org ker??xpernah kene tegur??xpernah kene bahase mcm ni ker??rilex...sembang rilex2....jgn menggelabah....aku tgk ko ni gelabah sgt....bukan si anip ni bini ko pun....kenal baru kejap....

klau perangai mcm ni xyah la nak join nak comment2 kt blog2 org...ko ni ibarat sampah jer kt page org....


MONSTER

Anonymous

pijot gelabah....siap bahase2 kan org =)
rilex la....slow2....

███████

► Pijot hari ni dia datang haid + senggugut.Itu pasal Meroyan tak tentu pasal...Tengok aku sambil komen makan coklat Coki-Coki....Rilekk Jerr.....ChaiTTT...!!!!

Terima KaseeYY...!!!

Anonymous

hai MONSTER

pada hemat aku, tak semestinya masuk universiti tu menjamin segala galanya. lihat lah saja, rakyat malaysia termasuk aku, ditaburkan janji pembelajaran, namun sektor pekerjaan tidak semenggah mana.

belajar A, tak mungkin dapat kerja A. kemudian disuruh jgn memilih kerja. otak jenis apa ini?

setidak-tidak, sistem universiti lebih kepada memberi pekerjaan kepada pencipta universiti dan segala pekerjanya.

duit pinjaman, contohnya MARA. sebenarnya hanya membuat pusingan, dari bank ini ke bank itu. ianya tidaklah berganjak kemana sangat. namun dimitoskan, duit kerajaan/MARA kurang sebab pelajar tak bayar.

nampak beno nipunye.

contoh : duit pinjaman ciptaan MARA, masuk ke akaun pelajar, automatik terus bayar yuran kepada universiti ciptaan MARA.

lihat? kemana duit itu berjalan?

byk lagi kemungkinan dan fakta. seutuhnya, aku mengatakan sistem universiti gagal!

apa yg ada hanya sijil,diploma dan ijazah. paling tidak pun ada Phd, lepas tu jadi lecturer jugak. apa benda lah sistem ni? belajar tinggi2 utk jadi lecturer. dah tu, yg berpangkat professor ni lah selalu yg ponteng kelas. meeting katanya.

apa fungsi universiti?

ANON GAK.

u

bgus.....mcm ni la klau nak comment...

MONSTER

anon pijot.....belajar care nak comment dari anon kat atas ye....=)


to anon:

pada hemat aku, tak semestinya masuk universiti tu menjamin segala galanya. lihat lah saja, rakyat malaysia termasuk aku, ditaburkan janji pembelajaran, namun sektor pekerjaan tidak semenggah mana.

klau nak dikaji, sitem universiti ni mmg dah lame ad...bg aku,sistem universiti kt negare kite ok...ini kerana aku rase pekerjaan yg aku dpt skg ni pun berbaloi dgn keje yg aku wat skg ni...sbgai engineer, aku rase bekalan yg diberi semase di universiti cukup berguna untuk aku aplikasi. Selain itu kt universiti jgak mengajar aku care hidup yg beretika berdinamika...selain itu aku juga di didik dgn jaran budaya dan masyarakat.

Tentang yg kau ckp mengenai loan dari ptptn, mara or wut ever, ad kale nye aku nmpak mmg mcm ad konspirasi wang kt c2....skg ni plak makin byk universiti di setiap negeri dibuka. Jd pada hemah aku, disebabkan dah mmg kite hidup kt malaysia, nak xnak ko kene gak layan kan sistem mcm ni....ini sebab klau kite kras kepale, xkemane la jwb nye...ko bleh x bg tau aku, klau x ke universiti mcm mne nak jd kaye selain daripada meniaga??selain daripada menjadi anak org kaye?selain menjadi balak kpd mak2 datin???ad sesiapa leh tlg jwab???

Anonymous

kecoh je monster ni....

Sathia KulluPaThi

Jual Burit masam pun boleh jadi kaya apa...

Anonymous

komen babi ape panjang ngat, nok bace malah...

ibnu marzuki al firdaus

something fishy. mana leh suka2 tukar kerja. dalam permit dah stated kerja di alamat tuh jer.

███████

► Ibnu Marzuki..sebenarnya hanip ni duduk memantat kat kondo dgn pantat cina singapore.Itu lah habuan dia selepas beberapa tahun menjahanamkan Malaysia.Dia ni ejen Singapura sama jer macam Raja Petra tu.Ini semua Camoflage je nak membutuhkan@pengaruh budak-budak Melayu Lembam kat Malaysia ni..

► Salah satu dajal atau talibarut selepas Anuar dan Raja Petra.

Terima KaseeYY...!!!

Anonymous

Kalau ko rasa Malaysia ni dah tak bagus. Blah la... buat apa lagi sanak saudara dan mak bapak ko ada kat Malaysia? Pergilah semua kerabat ko ke Singapura yang ko puja sangat tu.... ahahahahaah..... Patutla ko hanya ada SPM sebab kepala hotak ko ni memang tak boleh pakai. Orang lain boleh je amik SKM ke Vokasional ke. Memang dah tepu otak ko nak keje bagus, tapi usaha macam sampah....TAHNIAH!! Ko nak trace IP aku pun takde hal. Nak kumpul berapa kerat budak ko pun tk jadi masalah. Kita tengok sapa tumbang dulu.... hahahahaha.....

Anonymous

"....Nak kumpul berapa kerat budak ko pun tk jadi masalah. Kita tengok sapa tumbang dulu.... hahahahaha....."

kahkahakah, ayat org UMNGOK + PUKIDA + PERKASAM = sooo yesterday.

orang lawan guna blog je skrg. sampaikan najib pun upah hackers buat ddos attack kat malaysiakini.

kahkahkah. pengecut punya org UMNGOK.

Anonymous

rashdan: hanief,jgn putus asa.selamat berjuang!!!

::KNB::

aku pernah keje sana 2 minggu jer bro. org sana tk cool... semua rushing jer :p

Anonymous

sory,,pembetulan,,israel yg ade zionis,,bkn america,,sory lau silap,,tpi,,jgn nak samekn umno ngn zionis plak,,ckp gune otak,,blaja sejarah dlu,,bru buat tafsiran..salam

Anonymous

Fungsi Universiti ialah untuk mematangkan fikiran kita. Mengajar, erti kehidupan dengan cara scholar, mengajar kita supaya sentiasa menyiasat serta membina character yang lebih baik. Mengajar kita menentang dan menerima, berbincang dan berfikir. Mengajar kita menggunakan otak serta kemudahan sekeliling dengan lebih berhemah. Mendidik kita tentang pentingnya perkongsian ilmu, dan memberi kpd masyarakat.

Ps: jadi lecturer kerja paling best, Gaji jalan, boleh arah2 orang. Bnyak free time. Ko xnak ke? Ataukah mungkin kamu lebih suka disuruh2, diacah2 dengan pemotongan gaji?

-max

najib hensem

aku tabik kau nep

Anonymous

ntah apa2

Anonymous

ahhh!! pantat la korang semua. suka hati la die nak buat ape pun. hidup die. gentle guy do anything.

Anonymous

hahaha mangkok hangpa nie terpedaya dgn sistem akademik barat yg memerlukan sijil..
apa hangpa ingat xdak diploma/degree xleh buat jalan/bangunan?
sapa bina piramid?
ada degree ke dia?

Anonymous

pekida mana buat hal??? haritu aku blasah sorang abg kawasan, melutut dia merayu kat aku mintak lepaskan dia... puii!! gangster tara mana sgt!!! ini kan pulak macai2 pekida??? pegi jahanam la!! mai penang pekida sakit kulit la...!!!

Post a Comment

Nak komen boleh tolong jangan mencarut.
You may comment but please do it without vulgar words.

Blog Archive