Malaysia : Tong Taik UMNO: Mengapa Saya Harus Merantau Lagi ?

Friday, June 24, 2011

Mengapa Saya Harus Merantau Lagi ?


Dari kecil hingga kini saya membesar di Malaysia, fokus saya tertumpu pada Malaysia.

Cari duit dan terus cari duit. Ada kerja makan gaji dan ada kerja sendiri. Tetapi semuanya menjunam. Kalau untung, dapat pelanggan dari Singapura beli produk yang saya jual. Dapatlah bernafas sedikit. Hal itu juga memberi saya satu gambaran jelas mengenai keupayaan membeli seorang warga Singapura dan warga tempatan.

Setelah bekerja di Singapura, cara saya berfikir telah banyak berubah.

Dalam erti kata lain, saya tidak lagi berminat untuk bekerja di tanah air lagi. Umum tahu, bahawa matawang kita kecil. Anda boleh gelar saya penganggur hari ini.

Tetapi anda juga harus tahu, bahawa wang yang saya bawa pulang dari bekerja di Singapura sebulan, banyaknya sama seperti bekerja 3 bulan di Malaysia. Itulah hakikatnya.

Mengapa saya harus berhempas pulas demi pulangan yang tidak setimpal?

Jangan tipu diri kita.

Bagi orang Islam pun, kita ada sistem hadiah. Buat baik dapat pahala dan buat jahat dapat dosa.

Anda solat di Kuala Lumpur tak sama pahalanya berbanding solat di Mekah.

Siapa boleh sangkal kenyataan ini?

Saya cukup marah dengan dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan anak tempatan kita kurang daya tahan berbanding pekerja asing. Walhal isu gaji kecil yang menyebabkan anak tempatan kita hilang semangat bekerja di tanah air sendiri.

Ketika berada di Singapura sayalah pekerja asingnya. Saya rasa bersemangat setiap hari dengan gaji RM3,000 lebih. Terasa diri saya dan kepakaran saya dihargai.

Tahukah para pembaca semua, ketika saya pulang ke Malaysia, barang-barang yang mahal di depan mata saya tidak lagi menjadi sesuatu yang amat mustahil untuk dibeli? Terasa dengan bekerja di luar negara itulah juga jalan keluar untuk seorang yang tidak mempunyai kelulusan tinggi atas kertas seperti saya.

Ini berbeza ketika bekerja di tanah air sendiri dengan gaji RM900. Nak beli sesuatu pun kena tunggu berbulan-bulan untuk kumpul duit. Alangkah bodohnya.

Mana dia negara berpendapatan tinggi? Golongan yang berpendapatan tinggi ialah golongan menteri sahaja. Bagi golongan lain, nasiblah apa nak jadi pun. Hahaha!

Bodohkan? Sebut negara, ibarat satu negara akan berpendapatan tinggi. Tapi bila dilihat, ia hanyalah omongan kosong semata-mata.

Formula matematiknya mudah. Jika kita mahu negara kita bermatawang tinggi, kita mesti ada pemimpin seperti Lee Kuan Yew. Orang tersebut mampu membuatkan SGD $1 = RM2.46


SGD $1 = RM2.46

Saya faham rakan Mamak (India kacuk Melayu) , abang-abang Syed (Arab kacuk Melayu) bangga dengan RM (Ringgit Mahathir/Ringgit Mamak). Walaupun Mahathir terkenal dengan salahguna-kuasanya sehingga membuatkan matawang negara kita ketinggalan jauh.

Tetapi itulah hakikat rakan Mamak dan abang-abang Syed kita yang sehidung dengan Mahathir. Mereka hanya ada susuk Mamak Mahathir. Macam mana pun tingkah-laku Mahathir, tetap mereka sokong. Bahkan mereka ini lebih Melayu dari Melayu asli.

Bila saya cakap Lee Kuan Yew hebat. Maka rakan Mamak dan abang-abang Syed kita akan mengaum bak Sang Harimau mengatakan "Lihatlah sumbangan Mahathir, tengok nun ada Menara PETRONAS, siapa buat?".

Saya kata itu pakai duit rakyat. Rakyatlah buat. Arkiteknya memang seorang Mamak pun, anak tempatan. Nama dia C├ęsar Pelli.

Saya nak tambah sikit, "Dei tambi! Lee Kuan Yew mari dia boleh beli itu menara separuh harga tau?!"

Kalau bodoh tak sedar, tengok ini : SGD $1 = RM2.46

Mudah tak formula matematik itu?

Usah kita ketinggalan dengan rakan senegara kita kaum India dan Cina. Mereka ini rupa-rupanya lebih ramai yang bekerja di UK, AS, Australia, New Zealand, Singapura, Taiwan, Hong Kong dan lain-lain negara maju. Bukan sahaja mereka bahkan rakyat dari negara-negara ASEAN pun sudah ramai yang merantau. Saya khuatir, jika orang Malaysia khususnya orang Melayu bawahan tak ambil peduli, mungkin mereka akan ketinggalan lebih jauh.

Jadi jangan garu kepala, hairan bagaimana orang Cina dan India boleh kaya-raya. Mereka naik kereta import. Orang Melayu semua naik kereta tin milo Mamak Mahathir. Sudahlah tak ada kualiti, tapi dek kerana gaji kecil dan pengangkuan awam yang tak meluas, naiklah juga.

Alahai kasihan bangsaku dipermain-mainkan oleh seorang Mamak Mahathir.

Masih tak sedar orang Melayu kita? Teruskan sokong orang itu, jerit-jerit sampai terberak. Mahathir menangis hoooo... hoooo.... dalam PWTC pun bukan boleh ubah ini: SGD $1 = RM2.46

Si Mangkuk Najib Mongolia pun tak boleh bikin apa-apa. Dia sujud pada Mahathir, apa boleh dia buat? Nak menangis hoooo... hoooo.... dalam PWTC lagi?

p/s: SKMM pun sibuk tanya tentang video porno. Apa pendirian saya? Saya jawab kamu orang SKMM, gaji kamu sudahlah kecil. Sokong orang zalim yang menabur pasir dalam periuk nasi rakyat Malaysia masih tak sedar diri? Memang tak ada otak. Memang dasar manusia bengap.

47 comments:

topek

Nice I like this !

/no1

Anonymous

Setuju dengan artikel anda tapi kurang setuju dengan kenyataan anda mengenai solat.

Fakhrul

200% agreed hanif!

to anon:

to anon : memang berbeza jika dibandingkan solat di KL dan di Mekah sane. kan ade beberapa masjid yang mana jika kita solat disana, lebih besar ganjarannye. masjid tersebut adalah masjidil haram, masjid nabawi, masjid al aqsa

Obefiend

i dunno about you. but as a full time blogger i just sit at home and post stuff in blogs. My gaji now is even more than you with half the workload that you have to endure daily. only downside is i work 7 days a week. But i am not complaining one bit because for that amount of money i am not really killing myself. in fact i would not even call what i am doing as WORK. It would be insulting to say im a WORKING when i just sit on my ass 5-6 hours a day

ha ha

anyways......... have fun overthere

arnab siapa jaga?

Anonymous

OK aku baru jumpa ini hadis.

"Tidak sepatutnya bersusah payah keluar belayar untuk menziarahi mana-mana masjid kecuali pergi ketiga-tiga buah masjid yang berikut : Masjidil Haram di Mekah, Masjidir Rasul ( Masjidi an-Nabawi di Madinah ) dan Masjidil Aqsa di Palestin." Hadis Al-Bukhari

To Anon

to anon : good job my fren.

Nangnak

Obefiend lebih hebat dari Jeff Ooi. Hebat2 blog Jeff Ooi pun hanya dapat bayar bil Streamyx. Tapi Obefiend ... (alamak...nanti sambung balik, nak pergi berak jap)...

Sheila

Anep bayar SGD $200 sebulan untuk orang bagi makan -minum arnab dia setiap pagi. Nanti dia nak merantau lagi kalau ada matawang besar, dia bayar lagi tinggi.

Anonymous

Mesti cermin mata Obefiend tebal. Kah! Kah! Kah!

Sekali-sekala pergi berak pun bagus jugak. Dapat rehatkan mata.

ABE

Takpe bro. Janji bro bikin kerja halal. Biar rakyat Malaysia tahu bro usaha gigih. Kalau press nak frame bro pun orang tahu siapa bro. Teruskan bro!

Obeefieend

http://www.youtube.com/watch?v=uK6l2Sfb7I4

Anonymous

Kalau Anep yang tak ada kelulusan boleh dapat RM3,000+++ di Singapura, mereka yang ada kelulusan tentu boleh dapat lebih banyak. Entah-entah RM15,000 ke RM18,000 sebulan untuk gaji penyelia kanan atau penolong pengurus. Kalau, doktor atau jurutera sudah tentulah lagi lebat. Orang Melayu mempunyai konsep yang salah mengenai tempat mana bumi perlu dipijak. Tok-tok lebai pun tidak yakin Nabi Muhammad lahir di Mekah dan menetap di Madinah. Nabi Muhammad mengajar kita supaya berhijrah. Jarak di antara Mekah dengan Madinah beratus-ratus kilometer jauhnya.

Orang Melayu termasuk tok-tok lebainya juga berpegang kepada konsep hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri. Kalau itulah sikap orang Melayu, bila orang Melayu hendak maju? Bila sudah hujan emas di negeri orang, carilah hujan emas itu. Sebab dengan emas, kita boleh beli berlori-lori batu 'gravel' untuk ditabur di depan rumah kita di kampung. Kalau ada lebih, boleh kita beri kepada jiran-jiran. Kalau hujannya batu, kena kepala, sakit.

SKMM Bodoh dan Gila

SKMM memang bodoh! Menteri di atasnya lagi bodoh dan gila seks! Asyik merogol amah Indon! Buat malu aje! Ini cerita seks lagi sedang diputarkan di semua media bodoh Malaysia! Alahai! Bangsa ku dibodohkan oleh seekor mamak malbari kerala hitam!

Putera Watan v6

yeah, mana incik reentry mamak gemok ni?
sila komen post ni lak...
kahkahkah!!!

Anonymous

spesis dualam (mamak)tak guna geng ini banyak duduk dalam umngok setuju dengan hanif lebih melayu dari melayu dan jadi jendalu kalau india dgn cina memang kita tahu contoh reentry (dualam amfibia)

fidel castro

sokong lu bro. hari tu jumpa cina,dia kerja bawa JCB di england. kerja 1 tahun dapat beli rumah kos sederhana CASH looo....kerja 4 1/2 hari seminggu...aku tak berkemampuan,ikut hati nak juga,member aku jadi planner dapat 8k SIN dollar sebulan kat APL

Syed Ahmad Fathi

Nak kerja kat singapura jugak lah.

Anonymous

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ________
. . . . . .. . . . . . . . . . . ,.-‘”. . . . . . . . . .``~.,
. . . . . . . .. . . . . .,.-”. . . . . . . . . . . . . . . . . .“-.,
. . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ”:,
. . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .\,
. . . . . . . . . /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}
. . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}
. . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:”. . . ./
. . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./
. . . . . . . /__.(. . .“~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./
. . . . . . /(_. . ”~,_. . . ..“~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/
. . . .. .{.._$;_. . .”=,_. . . .“-,_. . . ,.-~-,}, .~”; /. .. .}
. . .. . .((. . .*~_. . . .”=-._. . .“;,,./`. . /” . . . ./. .. ../
. . . .. . .\`~,. . ..“~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../
. . . . . .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-”
. . . . . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ..\. . /\
. . . . . . \`~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./.....\,__
,,_. . . . . }.>-._\. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,
. .. `=~-,_\_. . . `\,. . . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . .`=~-,,.\,. . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `\. . . . . . ..__
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>--==``
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . _\. . . . . ._,-%. . . ..`\

Jika blogger dapat duit beribu-ribu, sudah ramai yang jadi blogger. LOLZ!

Ini macam nak tipu orang di Facebook dapat duit main Facebook. LOLOLOLZ!

Anonymous

hahaha mana REENTRY BAHLUL BANGANG?

post kali ini kisah ayahanda MAHATAMBI DEY DEY MADEY dia tu. yang tak suka org turun berdemo tu. walhal pencipta UMNO dulu pun turun berdemo.

ambillah taik ini sapukan dimuka mu wahai REENTRY BAHLUL BANGANG.

--------------------------------------------

benar, derajat solat di MAKKAH itu jauh beza pahalanya. ianya diajar dimana-mana.

point hanief sgt jelas, membezakan nilai matawang dan membandingkan nilai solat.

lulusan spm pun boleh fikir mcm ni. sepatutnya yg lain tu lebih jauh mendalam.

ini membuatkan aku sentiasa "hat off" dgn hanief.

kudos!

Anonymous

terbaik

Reentry7

Babi lah..Aku KT JB sekarang ni..nanti aku free aku sambung komen balik..CHaiiTTT!!!!

Terima KaseeYY..!!!!

Reentry7

Besok pagi-pagi nak masuk Singapore.

Terima Kasihh...!!!

Miroe Khalil

bile bro citer pasal kelebihan gaji kerja kat singapura, gua rase nk berhijrah ke Singapura plk untuk cari makan....ha2..thanks bro ur information

Anonymous

haha, alasan TAIK!

mcm haritu, habis kena hentam. tak tau nak jawab apa lepas tu cakap pergi singapore!

lepastu konon-konon dah balik, satu haram tak jawab gak!

mengelak!

ahahah mcm MAHATAMBI DEY DEY MADEY yg terpaksa makan TAIK apabila PERKOSA yg semua anak buah dia tu semua pandai turun berdemo! eh lupa lah dia dpt anugerah apa haritu PERKOSA bagi.

ahahahah

reentry kau dah takda telor nak jawab, tak payah bagi alasan bukan2!

aku tunggu kau balik JAWAB semua taik yg aku lemparkan kat kau, walhal itu taik kau sendiri!

Reentry7

Anon BAHLUL BANGANG.Aku kat JB la BODOH..!!!!Tengok blog aku sekarang.


reentry7.blogspot

KAU MAKAN TAIK NUAR JUBURIT CIRIT.

Terima KaseeYY..!!!!

Anonymous

woi bangkai reentry... ko jumpa sedara ko eh kat jln ungku puan? hahahaha.. situ kan port mamak-2 keling... sure mendung area sana.. gelap jer sana sini... jgn lupa ambik berkat kat kuil tok moyang ko depan kotaraya tu.. aku rasa mamak mahathir pun ngah calit dahi kat dlm tu... wakakaka...

David ViLLa

Reentry..BUTUH PAK HANG!!!!

Reentry7

Woi Anon bangkai taik.Aku kat Bandar Baru Uda lah..!!!ChaiiTT...!!!

David Villa..BURIT MAKCIK HANG!!!!!

Terima KaseeYY...!!!

Anonymous

nak buat apa aku tgk blog kau?

kenapa kau sibuk kau ckp kau kat jb. apesal tak JAWAB taik2 yg aku lempar kat kau?

kalau ada masa post ckp kau kat jb, apesal takda masa nak jawab?

takda point? takda telor? takda taik nak dimakan? hahahaa

ambik lah kau satu2, tepat kena kat muka!

taik kau sendiri pun tanak mengaku tuan!

ahahahah!

nampak sgt kau ni makan taik sendiri hari2 lah REENTRY BAHLUL BANGANG!

Norway

dari lee kuan yew baik la nabi Muhammad, para sahabat, tabi' tabi'in, tp mereka semua dh tak da, dunia akhir zaman mmg terbalik dr dunia dulu2, pemimpin Islam berwibawa, yg kafir tunggang terbalik, sekarang pulak terbalik. Apa pun saya tetap simpan hasrat nak ke Scandinavia esp NORWAY!

David ViLLa

Reentry7..BURIT MAK NGAH HANG!!!
kepala lancau !!!

Reentry7

mintak jubur sikittttttt...

Terima KasseeYYYYYY!!!!

Anonymous

Kalau pergi kerja kat stesen angkasa lagi banyak duit. bodoh! nak banding dengan negara orang kaji lah segala2 nya terlebeh dahulu. Kalau kat sigapore to RM3000.00 cuci jamban je. Belanja lah kat singapore baru tahu banyak ke sikit.

Anonymous

nampak jelas, REENTRY BAHLUL BANGANG abg besar otai tu kena benam dgn aku yg berhingus ni.

Anonymous

kalau semua benda kat singapore mahal, penduduk dia makin kurang.

ini tak, penduduk dia makin bertambah dari hari ke sehari.

takde siapa suruh aku

kerja kat singapore bawak duit gaji balik ke malaysia memangla jadi banyak nep.ada juga org yg baru sekarang tau ekk..kesian...
ko ingat org singapore dgn gaji sg1500 cukup ke? sama jela nep mcm org malaysia gaji rm1500. takde beza pun. ko ingat kat singapore takde org dgn gaji bawah sg1500 ke? ada jugak la nep..kena buat ot barulah dapat lebih sg1500 nep..ko ingat org singapore dgn gaji sg3000 boleh beli rumah teres macam kat malaysia? hahaha..kesian org singapore..gaji sg3000 dapat duduk rumah flet/apartment je..daripada kerja kat singapore baik kerja kat us ke australia ke london ke.sana 3x lebih tinggi gaji dari singapore.itupun ada org yg nak ikut anep kerja kat singapore..kesian....keh..keh
solat di mekah memang lebih banyak pahalanya.tapi solat lima waktu sendiri dah cukup perfect ke? setakat pergi mekah solat cantik balik negara asal solat tak cukup 5 tak yah citerlah. cehh!!

Hanief

Saya tak terhadkan kehendak semua di sini untuk merantau ke Kota Singa. Singapura saya ambil sebagai contoh, kerana ia sebuah negara maju yang dekat.

Kepala otak kamu bebal, sebab itu jumlah $1,500 itu kamu kata sedikit. Setibanya di Singapura hendaklah kamu cari katil sewa yang dekat dengan tempat kerja (dalam jarak jalan kaki) bukannya bilik sewa.

Jika tak rela berkorban di negara orang, duduk saja di Malaysia. Itukan lebih baik?

Takde Siapa Suruh Aku

aku anak bongsu, mana pernah merantau, sorry la. alamak.

Anonymous

paling jelas, bagi sesiapa yg masih bawah ketiak umno tu, takpun bawah tempurung katak tok him,

kenapa orang kelantan mcm tok him tu suka duduk kl, padahal kat kl makan sewa semua mahal. kat kelantan lagi semua murah.

kalau ckp pasal negara luar, diorang ni tak boleh nak hadam, sebab tak pernah pergi, kecuali yg jadi kuli rosmah lah, boleh jalan2 bawak bag tgn dia yg harga 300ribu tu.

kat jitra semua lagi murah.

kat lipis semua lagi murah.

kat taiping semua lagi murah.

kat pedas linggi semua lagi murah.

kat segamat semua lagi murah.

kat merlimau semua lagi murah.

kat paka semua lagi murah.

kat LUBANG JUBUR REENTRY BAHLUL BANGANG semua lagi murah free!

tapi kenapa kat KL ramai gila manusia ceruk dtg kerja hidup kawin kat KL?

kenapa? sesiapa tolong jawab, REENTRY nak jawab? telor pun takda nak jawab mcmana? hahahahahah

dan mereka ini semua jugalah yg membenam umno KL/Selangor ke laut, kecuali Pak Turut Askar kat Setiawangsa je yg bagi undi pos kat datuk taik tu.

kenapa? kerana Singapore itu diperintah oleh cina, semua naik jaki, sebab negara itu nilainya 2.4 lebih dari kita.

kl? DAP yg punya, anak2 muda melayu tetap berkunjung dgn gembira, datang kerja mcm biasa, ada masalah?

mcm REENTRY bahlul bangang jugak, tetap mahu pergi ke singapore tu walau dia kutuk sekeras taik dia tentang negara tu.

ambik kau REENTRY bahlul bangang! hari2 mmg dapat taik jela kau ni.

takde siapa suruh aku

takde siapa suruh aku said;
'aku anak bongsu, mana pernah merantau, sorry la. alamak.'

memang takde pelir siapa yg pakai nick aku ni.kalau ko nak kata aku naak bongsu dan tak pernah merantau sorryla.ko silap org kepada yg pakai nick aku ni.
makhluk yg tiru nick aku ni memang org yg jenis pengecut.dlm blog anep ni dah tau ko jenis makhluk pengecut.nak guna nick sendiripun tak berani..ayat mcm budak2 tak sekolah plak tu..kesian....

takde siapa suruh aku

anep rela berkorban kat negara org tu....baguslah..
aku pulak lebih rela berkorban kat negara sendiri.
rezki lebih banyak kat negara sendiri.rajin tak rajin je nak mencari.mcm2 business boleh buat kat negara sendiri.tak payah nak sewa katil.siap boleh sewa sebuah rumah dgn 4 bilik lagi.lepas tu sewakan bilik tu kat orang lain.kehkeh.

Abg Botak

Nak sewakan bilik di Malaysia, konon nak dapat duit. Lepas itu ramai yang lari time malam, duit sewa tak dapat, mula garu kepala. Oh Shit!

takde siapa suruh aku

penyewa bilik abg botak lari ke? kesian...
penyewa aku kalau lari aku lagi suka.deposit 2 bulan diaorang burn.kehkeh..

███████

Anon Bahlul bangang Said "kenapa? kerana Singapore itu diperintah oleh cina".

► Hari tu kau kata Singapore tu berbilang bangsa dan adil.Semua bangsa berkongsi kuasa memerintah.Last-last kau keluarkan statement KEPALA TAIK BABI HARAM PUNDEK MASAM HITAM cakap Itu SINGAPORE CINA yang punya.Cakap macam PANTAT la kau ni.Wakakakaakk...

► Sudah la HanipaH.Cakap macam PARIA.Singaporean pun shopping kat Giant n Tesco Malaysia.Kau je BODOH nak shopping sakan kat sana.Singaporean pun beli rumah kat Malaysia.Kerja singapore malam-malam balik tidur kat Malaysia.Kau je BODOH nak sewa bilik jamban kat sana.Wakakaakkk.....!!!!

ChaiiTT..!!!!

Terima Kaseeyy..!!!!

Anonymous

tu lah kau REENTRY BAHLUL BANGANG, kau ni mmg bahlul!

kau tgk je LKY tu dah sah2 nampak cina! takkan aku nak ckp dia India kerala mcm kau? tgk balik sejarah dia, dah sah2 nampak dia cina! takkan dia beranak dari sperma datuk sedara Madey?

tu kau tak pandai terima hakikat!

walaupun LYY dan anak beranak tu cina, tapi cina tidak diwujudkan lagi lepas beberapa tahun!

aku tak cakap singapore tu berbilang bangsa lah bongok! aku ingt. aku ckp bangsa kat singapore dah takda! yg ada BANGSA SINGAPORE! kau ni mmg cepat lupa mcm MAHATAMBI DEY DEY MADEY!


aku dah jawab beb semua taik kau ni, kau ada nak jawab aku?

Anonymous

-rakyat singapore dtg ke malaysia untuk shopping sebab barang murah mereka bangsa yang pandai berjimat cermat kalau barang kita mahal pun org JB pun pergi singapore untuk beli barang disana. memang tidak dapat dinafikan minyak singapore lagi mahal dari malaysia tapi kita perlu tahu harga kereta di singapore lebih murah berbanding malaysia. saya tidak ingat bagaimana lecturer saya kira tapi apa yang lecturer saya bagi tahu rakyat singapore mampu isi minyak selama 20 tahun secara percuma sama dengan membeli sebuah kereta di malaysia. rakyat malaysia yang berada di johor bahru sangat la beruntung mampu mencari kerja di singapore. saya pun mungkin akan ke singapore untuk mencari kerja kalau pemohonan saya untuk menjadi polis tidak tercapai. saya sudah banyak melihat kesensaraan pekerja kilang di malaysia yang terpaksa bekerja tidak mengira waktu bagi mencari sesuap nasi.

- saya meminta maaf jika ada yang tidak faham apa yang saya tulis. apa2 pun saya sudah tidak sanggup lagi melihat pekerja kilang sengsara. jika Lim Kit Siang nak jadi perdana menteri sekali pun kalau beliau mampu membasmi kemiskinan saya sokong beliau sebagai calon perdana menteri malaysia.

zul temerloh,pahang

Post a Comment

Nak komen boleh tolong jangan mencarut.
You may comment but please do it without vulgar words.

Blog Archive