Malaysia : Tong Taik UMNO: Tips Bekerja di Singapura | Cari Kerja

Sunday, August 21, 2011

Tips Bekerja di Singapura | Cari Kerja


Ramai yang bertanya pada saya mengenai peluang pekerjaan di Singapura.

Apa yang saya boleh saya kongsikan di sini ialah dari pengalaman saya selama 5 bulan di Singapura.

Jika saya tidak mahu ilmu itu diberi percuma, percayalah mungkin anda perlu beli e-book atau PDF dari saya. Tapi di sini saya ikhlas nak kongsi. Kalau nak tambah letak komen di bawah.

Apa nak dibuat untuk cari kerja di Singapura? Bukalah akhbar Singapura, Berita Harian dan The Straits Times. Ini bukan akhbar Malaysia, memang namanya sama. Dekat Malaysia ada ke jual? Pandai-pandailah cari. Iklan kerja banyak. Jangan terkejut kalau banyak kerja mahukan warga Singapura atau pun PR (penduduk tetap). PR ini boleh dimohon lebih-lebih lagi jika anda ada kelulusan tinggi. Boleh rujuk pada laman web ICA.

Ada juga iklan kerja di Jobstreet, The Star Classifieds dan laman-laman web lain yang anda kena Google, ada juga iklan di dinding atau tingkap kedai yang sudah tentu di Singapura

Harus diingat, Singapura bukan negara yang bertutur dalam Bahasa Melayu. Jika anda boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris, Singapura memang sesuai dengan anda.

Ada kerja yang dikelolakan oleh agensi pekerjaan. Jangan keluarkan duit pun untuk sebarang permohonan kerja. Anda telah diingatkan.

Ada iklan kerja yang mahukan kebolehan berbahasa Mandarin. Kenapa? Haha? Tanyalah pemimpin negara kosmopolitan ini.

Pengambilan pekerja ada yang secara terus dan ada yang diwakili agensi pekerjaan. Apa pun, anda mencari kerja. Maknanya anda nak cari duit. Jadinya, anda tak perlu membayar satu sen pun. Agensi pekerjaan sudah dibayar oleh bakal majikan anda. Anda telah diingatkan.

Cara hadiri temuduga. Ada yang bertempat di Malaysia. Ertinya ada wakil yang akan menemuduga anda, ada yang online (Skype), ada yang melalui telefon dan ada yang walk-in interview.

Di sini ada perlunya anda, mengetahui bagaimana cara nak masuk Singapura untuk hadiri temuduga.

Sekadar yang saya tahu, orang Malaysia boleh masuk Singapura hanya selama 30 hari maksimum dengan kad putih percuma. Atas kad itu ada ruang yang perlu diisi seperti nama, tarikh lahir, jantina, no. K/P, no pasport, lokasi pasport dipohon, tarikh luput pasport, alamat penginapan di Singapura (hotel anda, kalau balik hari, tulis alamat majikan anda). Ada juga ruang yang menanyakan soalan lain yang saya rasa anda boleh fahami jika anda boleh berbahasa Inggeris.

Anda juga perlu ada pasport. Masa saya bikin di Wangsa Maju dahulu harganya RM300. Sekarang entah berapa? Pasport itu akan anda bawa bersama kad putih itu.

Mana nak dapat kad putih? Kalau datang ikut bas TRANSNASIONAL, anda boleh minta dari pemandu bas. Harus diisi dengan segera bagi mengelakkan anda ditinggalkan bas semasa sampai ke Woodlands (kastam Singapura). Sebelum sampai di Woodlands, anda perlu lalui kastam Malaysia di Johor.

Bagi kad putih yang hampir luput, anda boleh peroleh yang baru dengan pergi ke Woodlands serah kad putih, masuk kastam Johor, pusing dalam kastam Johor menghala ke Woodlands kembali. Jangan lupa bawa pen! Hahahaha! Di Woodlands ambil kad putih baru. Isi macam biasa. Orang kastam Singapura hanya nak tahu tujuan anda ke Singapura.

Bagi yang naik kapalterbang, kad putih ada tersedia di lapangan terbang.

Tolong bawa pen apabila pergi ke Singapura. Jangan buat malu Malaysia.

Duit kita. Umum tahu bahawa $1 = RM2.4. Duit kita akan jadi separuh. Kalau bawa RM2,400, adalah dapat dalam $1000.

Bagi yang naik bas, anda boleh tukar duit di stesen SMRT Kranji. Khusus bagi yang terlepas bas di Woodlands.

Singapura merupakan negara yang sangat baik sistem pengangkutan awamnya. Semuanya dalam jarak jalan kaki. Anda tak perlu risau kalau tersesat kerana adalah mustahil untuk sesat di Singapura. Jika anda ada buka peta Singapura atau GPS tak salah untuk anda gunakan. Saya cukup sekadar dengan Google Map di kafe Siber.

Penginapan murah banyak tersedia di Singapura. Ia dipanggil Backpackers Hostel. Sebelum ke Singapura mungkin anda boleh cari penginapan dahulu. Daripada cari pada waktu ketibaan. Kerana benda murah cepat habis. Bukan begitu?

Bagi yang naik motor dari Johor saya tiada info buat anda. Mungkin boleh tanya kawan-kawan lain.

Bagi yang nak naik bas TRANSNASIONAL, anda boleh berlepas di stesen Bandar Tasik Selatan. Tiket berharga dalam RM46 kalau harga minyak masih sama.

Bagi yang naik kapal terbang, mungkin boleh naik Air Asia kalau nak jimat.

Semua kos permit kerja dan pemeriksaan kesihatan akan ditanggung agensi pekerjaan atau pun majikan anda. Mana yang ada penyakit tu, berubat dulu. Singapura tempat bersih. Kita biarkan orang Tamil dan Malayalam dari India jadi juara pengotor. Orang Malaysia mesti jadi pembersih. Mahu ada kelas sikit OK? Ini saja saya minta. Ludah jangan sebarang tempat, mesti beratur, mesti patuh lampu isyarat, jangan jaywalking, jangan tidur/lepak bersila makan tepi kaki lima, jangan korek hidung depan orang, mesti belajar minta izin, mandi biar bersih, jangan memekak tengah malam, hormat warga tempatan dan anda boleh fikir sendiri ikut akhlak para Nabi kita.

Nak cari kerja biar pilih yang sesuai. Bagi yang muslim, carilah kerja yang tiada sangkut-paut dengan benda haram. Baru kerja kita pun mantap. Pilih majikan yang besar syarikatnya, yang juga jaga kebajikan pekerja.

Mat Salleh > Cina > India > Melayu
Kalau dapat kerja dengan syarikat Mat Salleh lagi bagus. Syarikat India tak boleh tawarkan gaji tinggi. Syarikat Cina bolehlah tahan. Syarikat Melayu jika ikut pengalaman saya, ia lebih pahit daripada syarikat India baik berkaitan hal kewangan dan layanan pekerja.

Duit. Ini penting. Bagi yang ada kad ATM dari Malaysia, anda mesti pastikan kad anda boleh mengeluarkan wang di mesti ATM Singapura. Tak kira dengan ciri PLUS atau pun Cirrus dan lain-lain. Sebab bila tak cukup duit macam boleh jadi. Anda mungkin memberikan masalah pada orang lain pula.

Sila ambil perhatian, ini merupakan catatan berdasarkan pengalaman saya. Saya akan cuba tambahkan info dari masa ke masa. Anda boleh kembali membaca.
p/s: Orang Singapura mungkin boleh tulis cara cari kerja di Australia. Hahaha!

25 comments:

Manjungmari

Salam..

Hanif.. waktu saya kat S'pore dulu tahun 1982, selama 3 tahun lebih kat sana,, biasalah Navy M.sia,, tingal kat Woodland, waktu tu duit kita tak banyak beza, seringgit duit kita, 90 sen duit S'pore, tetapi kalau saya pergi makan kat satu gerai di Marsling dekat Woodland juga, duit kami dikira sama,,,

Kalau dingat balik nostalgia di Singapura memang cukup seronok, apa tidaknya zaman tu kat S'pore Video Tape Recorder tak sampai seribu dollar, kat Malaysia dekat RM3 ribu, ramai anggota Navy yang kena pecat kena tangkap dengan kastam M'sia kerana menyeludup Video, alat ganti kereka dan bermacam lagi....

Saya masih ingat, kasut sukan adidas, kain ela, napkin cukup murah kalau nak dibandingkan dengan Malaysia....

Namun sekrang dah tak berbaloi lagi,,, sebbanya perbezaan duit terlalu tinggi, menyebabkan orang S'pore pula yang terkam mari Malaysia shopping,,

Kesian orang JB, harga barang bertambah mahal.... disebabkan fenomena itu...

███████

► Satu lagi Tips dari Reentry7.Kalau kerja dengan company Keling memang korang akan kena PERAH macam TAIK HANJENG.Bos Keling suka menjerit-jerit macam Pitbull.Dah la tu gaji ciput macam haram.

► Sekian ucapan saya untuk hari ini.ChaiiTT..!!

Terima KaseeYY...!!!

Anonymous

kepada yang tidak bernama : awak nie bodoh la.

Halim Genmok

Reentry..BUTUH PAK HANG !!!
David ViLLa is dead...

Sathia Gonzalez Xavier

David Villa BUTUH PAK HANG BERBULU!!!!
Sathia Gonzalez still ALIVE....

K.I.T.T

Hanief.sekarang hidup ko macam mana? kerja sana boleh buat simpanan ke?

Anonymous

dah jd supervisa mcm husin 'hantu kak limah' kot budak ni hahahaha

Anonymous

Buat posting tu biar lah berhemah.Tak guna mencarut dan sebagainya,cuma menunjukan keperibadian yang rendah....assalamualaikum

███████

►Warghhhhh...kah...kah....dah jangan nak memekak.Jom pergi blog aku pulak.Aku kasi HANTAM sama itu Mat SABUN.Wakakakkaaka...

reentry7.blogspot

Chaiitt...!!!

Terima KaseeYYY..!!!

3gp MELAYU

hanief..... aku nak join ko boley......borink dok malaysia ni....gaji ciput

define

salam nip.. ko ade tahu mane2 agen yg terbaik? aku pun nak hijrah ke sg. better margin ek.

Anonymous

Quote"
Kita biarkan orang Tamil dan Malayalam dari India jadi juara pengotor.

Sedap cara ko orang Melayu Malaysia ni cakap.

Rizal

Terima kasih di atas maklumat ini. Info yang berguna dan amat difahami

Anonymous

Thx bro, ak mmg nak p cari kerja kt Singapura, Insyallah lepas habis degree. Kalau x pun, ak nk sambung buat Master kt Malaysia ni.

mangkuk

nak tnye.klu nak buat pasport kerje ke spore semua sekali berapa ekk..?

Hanief

Pasport biki di Malaysia. RM100 (2 tahun) dan RM300 (5 tahun). Permit Kerja itu bikin di Singapura (majikan punya tanggungjawab). Elakkan guna ejen.

Zoya Begam

Marketing jobs in Singapore - Monster Singapore is one of leading job portal provides the latest marketing jobs information.

IT contracts Jobs

IT contracts Jobs - At monster Singapore, View and apply for all types of contracts jobs in Singapore.

Anonymous

salam

Anonymous

salam...sy baru dapat tawarn keja di singpore di changi...tapi masalahnya permit sy tak dapat dibuat kerana ada masalah...bila ditanya dia org kata private apasalah erkkk...setahu sy x pernah keja di sana....

Hanief

Anda bukan orang pertama yang mengalami perkara itu. Singapura memang begitu. Mungkin kalau kena caranya anda akan diberitahu akan sebabnya.

Contohnya saya tidak dibenarkan masuk Singapura. Kalau nak ikut, mereka memang tak beritahu sebab apa. Akhirnya saya dapat tahu juga dengan menanyakan soalan yang berlainan tetapi mengkehendakkan jawapan yang sama. Kena kreatif.

Anonymous

as.salam.....saya pun pernah alami perkara spt kwn kita tu permit ada maslah....adakah blacklist atau saman tertunggak ada kait mengait dgn permit di singapura hingga kan x boleh diproses.

Hanief

Kebiasaannya sebab sudah lebih kuota. Sesebuah syarikat hanya boleh menggaji pekerja Malaysia dalam bilangan yang ditetapkan.

Seperkara lagi mungkin sebab Work Permit masih belum dibatalkan oleh majikan lama. Jadinya majikan baru gagal mendapatkan mendapatkan Work Permit baru.

Kalau banyak sangat alasan mereka, maju saja ke negara lain. Kalau mahu sama dalam nilai tukaran matawangnya, pergilah ke Brunei.

Jalal Bariansyah

thanks cantik

AJAY AJAY

MY SPM RESULT I FAIL IN BM AND BI BUT I CAN SPEAKING AND WRITHING....PLEASE GIVE ME A ONE CHANES.....PLEASA.

Post a Comment

Nak komen boleh tolong jangan mencarut.
You may comment but please do it without vulgar words.

Blog Archive