Malaysia : Tong Taik UMNO: JPA persoal motif DAP

Wednesday, November 9, 2011

JPA persoal motif DAP


PUTRAJAYA 8 Nov. - Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mempersoalkan tujuan sebenar DAP mahu mengurangkan bilangan penjawat awam tanpa memikirkan implikasi besar yang akan berlaku kepada negara pada masa hadapan. - http://www.utusan.com.my
Sebenarnya kesan yang akan berlaku jika negara kita mengurangkan penjawat awam ialah:-
  • Kerajaan akan hilang undi dari kawasan Putrajaya yang didiami majoriti penjawat awam di waktu PRU13 (kita juga sedia maklum bahawa ramai kakitangan kerajaan akan hilang periuk nasi apabila mengundi pembangkang).

  • Urusan pengkeranian di jabatan kerajaan akan menjadi lebih pantas, tiada rasuah dari orang tengah, dana kerajaan dapat dijimatkan daripada membayar pencen seterusnya memiliki lebihan atau surplus (kerana diganti dengan sistem komputer online seperti Singapura).

  • Ramai buruh kasar asing, pelancong dan pelabur akan bertandang ke Malaysia dengan senang hati kerana amalan rasuah yang diamalkan oleh kakitangan pengkeranian kerajaan dapat ditangani dengan sistem komputer online. Pendapatan negara bertambah kerana buruh kasar asing, pelancong dan pelabur yakin dengan perubahan yang berlaku sepertimana yakin mereka dengan negara jiran Singapura.
Dalam Utusan, pengurangan penjawat awam dilatahkan dengan hujah untuk mengurangkan doktor, polis dan guru. Sekali gus menggambarkan DAP anti perubatan, anti pertahanan dan anti pendidikan.

Wahai Utusan dan JPA, jika saya yang setakat SPM saja ini boleh rasakan motif DAP itu bukan menyentuh sektor perubatan, pertahanan dan pendidikan, takkanlah kamu sebagai agensi berita dan agensi kerajaan gagal menaakul motif DAP?

Pengurangan yang dimaksudkan tentu yang bersabit dengan pengkeranian. Bayangkan nak buka kedai pun kena tunggu berbulan-bulan prosesnya. Di Singapura prosesnya sangat pantas (seperti magik).

p/s: Cubalah ke Singapura! Bikin lawatan, yok!

12 comments:

bErrY sTraWbErRy

mmg ptt penjawat awam dikurangkan... kerajaan ptt pentingkan Quality bukan nye kroni...

Admin@chemat

Hanif-tolong komen kat singapura harga sayur dan buah ada naik harga tak...di Malaysia harga naik melambung kerana thailand banjir...noh omar kata kita import 40% sayur-mayur?

Hanief

@Admin@Chemat
Harga sayur di Singapura kekal sama. Saya selalu beli sayur di Fair Price. Di tempat kerja saya selalu saya makan sayur mentah (saya beli dan bawa sayur itu sendiri).

Pagi (prata gulung sayur di dalam)
Tengahari (sayur sama nasi)
Malam ( " )

joe penang

Baru je balik nak buat border pass kat Imigresen Kulim. Buat gambar je la. RM12 utk 4 keping gambar yg kat kedai biasa cuma RM8 ringgit je. Takde resit plak.
Nak buat border pass tak boleh. Sistem offline. Argh! Buat la sistem dummmy offline la. Sejam aku mai nak buat border pass.
Staf Imgresen goyang kaki ka bila sistem selalu offline?

tungkaran hati.blogspot

Kepada yang tak suka dengan kerajaan sekarang tapi masih bekerja dengan kerajaan; harap dengan sukarelanya letakkanlah jawatan anda sekarang...takut-takut gaji yang anda terima itu jatuh HARAM jadinya!

Anonymous

Siapa pun boleh kerja dengan kerajaan sama ada dia suka atau tidak kepada kerajaan sekarang. Begitu juga kepada yang bekerja di pihak swasta kerana ada yang suka dan tidak suka kepada kerajaan sekarang. Itu pakai fatwa siapa yang kata kakitangan yang tak suka kerajaan jika bekerja dapat duit haram?
Parti politik yang menang pilihanraya cara menipu sudah barang tentu dapat gaji haram bagi semua ahli2 politik berkenaan yang menjawat jawatan dalam kerajaan bukan penjawat awam yang telah dan akan bekerja dengan kerajaan yang memerintah.

Warga Malaysia

Kepada Tungkaran.Blogspot..

Cakap tu jangan pandai hentam je..sila isi dulu ilmu agama, barulah boleh cakap halal dan haram! ni mesti tak abih ngaji agama ni atau jahil bin tukel..ayam mate deneh!

Altantuya

Tungkaran Hati.blogspot bodoh bangang haram jadah.. faker...

Anonymous

Sukati kau je ckp urusan pengkeranian ni ada unsur rasuah. Kau ni pernah ke kerja kerajaan nak ckp macam tu. Kau ni memang bangang tau tak.

takde siapa suruh aku

dulu anep tak dapat kerja jadi kerani kat goverment.tu pasal dia bengang.hahaha

Hanief

RM dengan dolar mana lagi besar? Kalau bijak soalan ni untuk kamu.

takde siapa suruh aku

apa punya soalan bengapla ko bagi ni nep. nak jawab ke tak nak?5x....
harus dijawapke soalan ko ni nep....adehhh!!

Post a Comment

Nak komen boleh tolong jangan mencarut.
You may comment but please do it without vulgar words.

Blog Archive