Malaysia : Tong Taik UMNO: الحياة في سبيل الدولار

Sunday, November 25, 2012

الحياة في سبيل الدولار


Dalam hidup ini tentu ada beberapa perkara yang kita masih tidak pasti. Kepastian itu sangat penting buat saya. Jika tidak, sesuatu perkara itu akan tergantung dan terganggu.

Saya bersyukur kerana ada beberapa perkara yang saya tak pasti sekian lama, kini telah saya temui kepastiannya. Tak rugi saya pulang ke Malaysia untuk bulan November ini
  • Tiada sesiapa lagi di belakang saya dari segi kewangan.
    Saya tak pernah ambil pinjaman luar mahupun kawan dan sejak dulu lagi, memang pinjaman pun datang dari ibubapa.

    Baru-baru ini, saya telah bertanyakan pada ibubapa saya, bagaimanakah situasi kewangan mereka hari ini? Jawab mereka, situasinya amat terhad untuk bahagian yang telah ditetapkan sahaja.

    Saya bertanyakan lagi apakah terbaik sekali, jika saya tak letakkan apa-apa harapan boleh-pinjam sekiranya ada keperluan berbuat begitu pada masa mendatang? Jawab mereka, kewangan mereka sememangnya terhad hari ini dan giliran saya sudah berakhir.

    Saya terasa situasi saya akan kembali seperti dahulu di mana hubungan antara saya dan ibubapa saya amat tawar dan ketika itu saya bekerja lebih setahun di sebuah syarikat IT di Kuala Lumpur dan menyewa di bandar Ampang. Saya berdikari 100% tanpa bantuan sesiapa. Bagusnya situasi itu ialah saya akan bekerja lama walaupun ada apa jua masalah dalam syarikat tersebut.

  • Orang yang selalu saya tolong kini sudah berpunya.
    Saya bersyukur kerana kini saya tak perlu kisah akan hal rakan saya yang saya selalu tolong. Kerana insan tersebut telah bertemankan seorang yang berada.

    Saya boleh tumpukan 100% masa saya untuk hal saya.

  • Imran Hosein bikin resort bukannya Muslim Village.
    Saya sering tonton video Sheikh Imran Hosein dan sering menaruh harapan untuk berada dalam Muslim Village. Satu idea yang bertentangan dengan cara hidup Kapitalisme.

    Saya sangkakan kemasukan percuma dan hanya perlu diusahakannya secara bersama perkampungan itu, hasilkan makanan sendiri dan lain-lain. Rupanya tidak percuma.

    Bayangkan nak masuk, sewa bilik 10EUR setiap hari. Majikan Hindu di Singapura pun bagi penginapan percuma. Ini bikin Muslim Village atau resort ?

Saya tuliskan ini semua bukan untuk malukan sesiapa. Saya juga tak rasa malu tulis semua ini, sebab tujuan saya meminjam untuk benda asas seperti motor dan MCSE. Ini fakta yang SKMM boleh guna untuk memudahkan tugasan mereka (jika perlu).

Saya pilih Singapura, jangan tanya bila saya cuti dan sebagainya. Kerana:-

الحياة في سبيل الدولار

8 comments:

Anonymous

Gua rasa nasib lu tak baik sbb time lu nak pinjam kena pada benda penting. Motor memang kat KL penting, MCSE tu Microsoft Certificate ek? Itu laku dalam IT market!

Takpe, lu pun manusia gak. Mana2 pun boleh dapat itu duit. Pasal rezeki Tuhan lu bagi. Bukan parents lu bagi. Lu kena ingat Tuhan punya kuasa lagi besar.

Anonymous

Yang pentingnya lu sudah berhijrah dari sebuah pentadbiran lemah ke sebuah pentadbiran kelas dunia. Sekarang ini lu sudah berikhtiar untuk memperbaiki sumber kewangan. Ini lebih baik dari kebanyakan kontraktor kelas F di Malaysia.

Uncle Lim TaT

u...cakap cakap saja..apa pun tara..kelija kelija lepas tu berenti.apa macam thambi.itu singapore pun rejeck sama u...ini olang manyak sohai..

PtuiiiiHHH...!!!!!

PtuiiiHHH...!!!!

Faez Zainal

Tajuk ni apa maksudnya?

YB Jamban

Tajuk ni maksud dia JubuR TaiK.PtuiiHHH..!!

Tengok kat sini,

https://www.youtube.com/watch?v=y07C1zw9mJk

Anonymous

Hidup di jalan dolar....

AnuarJingga

sabarlah kawan..... ada satu nak bgtau dkt orang umno kat sini... http://www.youtube.com/watch?v=-ihX9bHXEqY

Post a Comment

Nak komen boleh tolong jangan mencarut.
You may comment but please do it without vulgar words.