Malaysia : Tong Taik UMNO: October 2012

Tuesday, October 16, 2012

Complain King


Compain atau pun mengadu merupakan satu budaya di Singapura. Ramai orang cakap di Singapura tak ada kebebasan bersuara. Namun apa pun, mereka memiliki budaya mengadu sehingga orang Singapura digelar sebagai Complain King (Raja Aduan). 


Katakan anda seorang pekerja di sebuah restoran, anda gagal memuaskan hati pelanggan tersebut. Ketahuilah bahawa hari anda takkan berakhir begitu sahaja. Dalam senyap-senyap, pelanggan itu akan mengadu pada bos anda.

Lagi contoh, katakan sebatang jalan berlubang. Akan ada orang buat aduan mengenai jalan tersebut.

Nak lagi contoh? Katakan anda seorang pemandu bas, anda tekan telefon bimbit, SMS semasa memandu, ketahuilah akan ada penumpang buat aduan mengenai tingkah-laku anda.


Kita lihat di Malaysia. Jika ada pelanggan di restoran tidak puas hati, ia akan jadi pergaduhan dan bukannya aduan. Masih ingat kes KFC iCity?

Di sini jelas Malaysia masih memiliki masalah komunikasi antara Cina dan Melayu. Kalau begitu bagaimana nak mengadu? Bahasa kena mahir dulu. Kalau salah pilih ayat, boleh jadi kasar bunyi ayatnya. Tak begitu?


Kita lihat jalanraya pula. Kalau ada jalan berlubang di Malaysia, memang ada orang akan bikin aduan. Tapi ramai yang suka main elak-elak lubang lagi. Kenapa begitu? Kerana kalau buat aduan pun, tak ada tindakan segera. Kerana nak bertindak pun memerlukan wang. Jadinya, duit si tukang buat jalan dah dijoli ke minah lendir. Akhirnya aduan berlendir.

Katakan anda pemandu bas di Malaysia. Anda tekan telefon bimbit, SMS ketika memandu. Anda rasa akan ada orang buat aduan?

Jika diteliti semula, dari aduan tadi, ia akan disusuli dengan tindakan. Selepas ada tindakan, maka wujudlah penyelesaian. Selepas penyelesaian, ia akan mengalami perubahan. Perubahan inilah yang rakyat mahukan.

Perubahan tidak kekal tahap kecemerlangannya, ia boleh jatuh mendadak, lebih-lebih lagi jika tiada aduan. Sebab itulah Singapura boleh maju walaupun tiada protes jalanan.


Mahathir pernah sebut nak ikut macam Singapura dalam hal mengharamkan protes di jalanraya. Tapi apakah sistem aduan kita mantap, apakah badan yang bertanggungjawab memiliki maruah dan integriti (ketelusan) dalam menguatkuasakan undang-undang?

Di Malaysia ramai yang kata KASTAM Johor boleh dirasuah untuk elak cukai. Tapi di Singapura tidak begitu. Hal ini bukan rahsia. Anda boleh cuba rasuah polis Singapura, tengok siapa masuk penjara. Polis atau perasuah. Hahahahaha!


Berkaitan: stomp.com.sg/

Tuesday, October 2, 2012

Rakyat Johor Mesti Bangkit


Saya tak faham bagaimana rakyat Johor boleh berkumpul untuk meraikan nombor plat WWW1. Sedangkan hentian-hentian bas mereka di tepi jalan itu tercabut dan hilang bumbungnya. Ini amat memalukan. Legoland apa? Jika pelancong semua datang untuk lihat hentian bas berlubang.

Sesetengah tempat seperti JPJ Taman Daya juga tidak ada perkhidmatan bas ke sana. Apakah yang telah berlaku? Mungkin kereta WWW1 tidak sudi ke JPJ Taman Daya. Mana dia kaki lima untuk jalan susur keluar dari JPJ itu? Kenapa lalang dan dahan pokok menutupi kaki lima yang dibina secara semberono itu?

Pemimpin ini tidak berjiwa rakyat. Dia hanyalah berjiwa perut. Memperjuangkan diameter atau pun ukur lilit perutnya sendiri.

JPJ Taman Daya bukanlah seperti Kelab Malam Mee Lee, Jalan Ipoh yang ada menyediakan bas sendiri. JPJ Taman Daya juga bukanlah Hotel Amara, Sentosa yang ada menyediakan bas sendiri. JPJ ialah badan kerajaan. Mana dia bas awam ke situ? Kenapa tak ada? Kenapa menteri Johor bangang tak dapat kaji bagaimana nak bagi orang bas dan orang teksi sama-sama boleh cari makan?

Kenapa orang teksi makin tidak puas hati dan makan hati dengan pendapatan yang mereka terima? Hari ini mereka bercerita tentang pintu kereta teksi mereka ditutup kembali selepas tambang dinyatakan. Pelanggan tak mampu menaiki teksi. Terpaksalah mereka tunggu penumpang teksi dari Korea Selatan selama 4 jam demi sesuap nasi (RM200).

Ada juga yang mengadu hal gula. Pada saya, gula tidak jadi isu kerana saya duduk di Singapura. Tapi untuk orang teksi di Malaysia, merekalah pelanggan setia restoran dan gerai-gerai tepi jalan yang akan terkena kesan kenaikan harga gula. Saya makan Madu Manuka (ganti gula), kerana ia murah di Singapura (bagi yang terima gaji dolar).

Cukuplah menyeksa rakyat. Saya tahu rakyat Malaysia adalah rakyat yang istimewa. Rakyat Malaysia merupakan rakyat yang sangat baik.

Bila pemimpin kebas wang rakyat, mereka diam dan undi lagi.
Bila pemimpin naikkan harga barang, mereka ikat perut dan undi lagi.
Bila pemimpin sembur gas pemedih mata dan tangkap, mereka tak melawan dan ikut saja.

Memahami derita rakyat memerlukan pemahaman dari hati yang ikhlas dan minda yang positif.

Ada pemimpin yang turun ke kampung-kampung, tapi gagal melakukan perubahan.
Ada pemimpin yang pergi menunaikan haji, tapi gagal melakukan perubahan.

Di manakah silapnya? Pemimpin atau rakyat?

Wahai orang Johor, insaflah. Jangan lihat WWW1, tapi lihatlah kaki lima dan hentian bas anda. Anda harus bijak untuk meminta kemudahan asas. Bas merupakan pengangkutan yang menjimatkan dan boleh memberi peluang bagi anak-anak muda yang baru masuk ke alam pekerjaan. Tak percaya? Singgahlah ke Singapura. Lihat bagaimana kerajaan kafir yang tak bersunat kononnya itu, yang kononnya makan babi itu melakukan perubahan.

Seperkara lagi, bila Johor nak bersih macam Singapura?